W dniach od 22 stycznia 2024 roku do 16 lutego 2024 roku trwa rekrutacja do projektu 2023-1-PL01-KA121-VET-000124647 finansowanego ze środków programu Erasmus+. 

Projekt skierowany jest do uczniów Technikum nr 2 oraz Branżowej Szkoły I Stopnia w Zespole Szkół Zawodowych im. S. Staszica w Barlewiczkach, którzy od września 2023 r. uczęszczają do klasy trzeciej, a także do absolwentów szkół wymienionych powyżej, którzy zakończyli edukację w roku szkolnym 2022/2023 oraz słuchaczy KKZ-ów zapisanych na kursy w roku szkolnym 2023/2024.

Uczestnik programu odbędzie 4-tygodniowe praktyki zawodowe na przełomie maja i czerwca 2024 roku w Grecji (Riwiera Olimpijska – Platamonas).

Formularze  Zgłoszeniowe i więcej informacji można uzyskać u pań:  Haliny Stępień-Grajewskiej i Agnieszki Iwańskiej-Warczak.

Jeśli chcesz zdobyć nową wiedzę, umiejętności i kompetencje zawodowe w odmiennym kulturowo środowisku, poprawić swoją znajomość języków obcych, poszerzyć wiedzę o kulturze innych narodów, to ten projekt jest właśnie dla Ciebie.

Zastanów się! Nie zwlekaj! Zgłoś się!

 

Koordynatorka projektu
Halina Stępień-Grajewska

Zasady rekrutacji do projektu 2023

Dofinansowane przez Unię Europejską
Narodowa Agencja Programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji przyznala naszej placówce akredytację Erasmusa na lata 2022-2027 w sektorze Kształcenie i szkolenia zawodowe.
Czym jest owa akredytacja?
Dla naszej szkoły onacza to uproszczoną, pozakonkursową procedurę ubiegania się o środki na zagraniczne mobilności uczniów i kadry pedagogicznej. Jest to "bilet wstępu" do programu Erasmus+, daje gwarancję, że corocznie do roku 2027 otrzymamy środki na realizację praktyk i szkoleń zagranicznych.
Erasmus+ zmienia życie, otwiera umysły!
Dofinansowane przez Unię Europejską

Od połowy kwietnia do połowy maja 2023 roku uczniowie z Zespołu Szkół Zawodowych w Barlewiczkach odbywali miesięczne praktyki zawodowe w Grecji. Cały miesiąc poza Polską… Dla niektórych już pierwszy dzień był niesamowitą przygodą, bo podróż rozpoczęła się od lotu samolotem. Młodzież nauczyła się nadawać bagaż oraz okazywać odpowiednie dokumenty przy odprawie na lotnisku. Bardziej doświadczeni uczniowie służyli pomocą przy odprawie celnej i na pokładzie samolotu. Dojazd odbył się w bardzo sympatycznej atmosferze. W Grecji czekała już opiekunka grupy pani Monika Kochman, która czuwała nad uczniami aż do wyjazdu. Można było także doświadczyć opieki Zeusa, bo miejsce docelowe to Neoi Poroi – nadmorska wioska słynąca z turystyki, która jest częścią Riwiery Olimpijskiej. Oczom uczniów ukazał się Hotel Melathron usytuowany w pobliżu plaży z widokiem na masyw Olimpu i liczne palmy.

Szum fal kusił z daleka do korzystania z atrakcji regionu, ale młodzież przyjechała przede wszystkim na praktyki zawodowe. Zakłady pracy były usytuowane w kilku miastach: Neoi Poroi, Platamonas i Larisa. Pobudka o wczesnej porze, toaleta, śniadanie, transport, praca…, powrót, obiadokolacja, porządki, pranie, wypełnianie dzienniczka praktyk… Dni szybko mijały. Na spacery po plaży brakowało zawsze czasu, ale kilka wycieczek odbyło się nawet w porze wieczornej na zakończenie pracowitego tygodnia. W końcu nadchodziły upragnione weekendy i kilka dni, aby zapoznać się z regionem. Uczestnicy projektu zobaczyli słynące z „wiszących klasztorów” Meteory, skorzystali z urokliwych kąpieli w lodowatych i gorących greckich źródłach oraz wybrali się na zwiedzanie potężnego i grymaśnego Olimpu.

Młodzież wróciła bogatsza o doświadczenia. Dziewczęta z gastronomii zobaczyły jak wygląda obsługa kulinarna setek ludzi, mechaników zaskoczyła codzienna rutyna w warsztacie, rolnicy zwrócili uwagę na podobieństwo w pogodnym usposobieniu osób w ich zawodzie, agrotronicy mieli możliwość serwisowania maszyn rolniczych, informatycy spędzili wiele godzin na warsztatach z programowania.

 Na pewno we wspomnieniach zostaną greckie smaki, zapachy, widoki i obyczaje.

Dofinansowane przez Unię Europejską

Już jesienią przed miesięcznymi praktykami w Grecji dla uczestników projektu odbyło się spotkanie integracyjne połączone z noclegiem na terenie szkoły. Uczniowie zakwaterowali się w szkolnym internacie od razu po zajęciach lekcyjnych. Zjedli wspólny obiad, a potem spotkali się z koordynatorką projektu. Następnie odbyły się ostatnie warsztaty językowe. Potem nastąpiła najprzyjemniejsza część dnia, czyli degustacja dań greckich. Potrawy przygotowały dziewczęta z klasy gastronomicznej. Degustacja potraw miała przybliżyć kulturę obcego kraju. Tutaj pojawili się także opiekunowie grupy oraz pani pedagog, która przeprowadziła swoje warsztaty. Wielką niespodzianką była transmisja rozmowy z przedstawicielką strony greckiej projektu, panią Moniką Kochman. Młodzież mogła zadać na bieżąco interesujące ich pytania i uzyskać natychmiastową odpowiedź. Następnego dnia o godz. 8.00 odbyły się kolejne punkty spotkania integracyjnego, czyli rozmowy z panią pedagog, wspólne przygotowanie śniadania i kolejne lekcje językowe.

RUSZA REKRUTACJA DO NOWEGO PROJEKTU Z PROGRAMU ERASMUS+  REALIZOWANEGO W RAMACH PRZYZNANEJ AKREDYTACJI

2021-1-PL01-KA120-VET-000044152

 Do 22 kwietnia 2022 r. składać można Formularze Zgłoszeniowe do nowego projektu realizowanego w ramach programu Erasmus+.

 Osoby uprawnione:

- uczniowie drugich klas technikum

- uczniowie drugich klas szkoły branżowej I stopnia

- tegoroczni absolwenci szkoły

- słuchacze KKZ-ów.

 W tym roku 4-tygodniowy wyjazd planowany jest we wrześniu  do Grecji.

 Formularze Zgłoszeniowe można pobrać u szkolnego doradcy zawodowego - p. Haliny Stępień- Grajewskiej lub u pedagoga szkoły- p. M. Borko.

 Przypominamy, że uczestnik projektu ani jego rodzic nie ponoszą żadnych kosztów związanych z mobilnością.

Projekt jest w 100% finansowany ze środków programu ERASMUS+.

 

I Kongres Europuente w Grenadzie

I Kongres Europuente (25.-29.01.2022) w hiszpańskiej Granadzie dał odpowiedź na pytanie jak zapewnić najwyższą jakość realizacji projektów mobilnościowych. W Kongresie naszą szkołę reprezentowała p. Halina Stępień- Grajewska, która od kilku lat jest koordynatorką projektów mobilnościowych z programu Erasmus+.
Europuente to firma zapewniająca uczestnikom najwyższe standardy nie tylko w kontekście doboru miejsc praktyk, ale również oferując bogaty program kulturowy, wspaniałe warunki zakwaterowania, nauki języki obcego oraz możliwość odkrywania świata przez uczniów i uczestniczących w szkoleniach nauczycieli. Jest w czołówce naszych faworytów do wspólnej realizacji projektów w przyszłości.
Udział w Kongresie był okazją do wymiany dobrych praktyk z 24 innymi osobami, które mają przeogromne doświadczenie w realizacji projektów z programu Erasmus+. Mamy nadzieję na dalszą współpracę nie tylko z Europuente, ale również na stworzenie silnej grupy wsparcia między uczestnikami Kongresu.

W roku szkolnym 2021/2022 zagraniczne praktyki zawodowe uczniowie klas czwartych ZSZ Barlewiczki odbyli w Hiszpanii. Spędzili tam fantastyczny czas w gorącym klimacie Andaluzji. Grenada i okolice codziennie zaskakiwała swoimi urokami, niezwykłymi widokami, architekturą i przyrodą. Był to czas spędzony na zdobywaniu nowych doświadczeń zawodowych, nauce języka hiszpańskiego i angielskiego. Wyjazd również łączył elementy kulturowe i rekreacyjne.

Zdobywanie doświadczeń zawodowych za granicą Polski było nie lada wyzwaniem dla uczestników projektu. Poranne wstawanie, dojazdy transportem miejskim, komunikacja ze współpracownikami w obcym języku, czynności na praktykach, których wcześniej nie wykonywali. Oczywiście wszyscy podołali temu wyzwaniu i teraz mogą pochwalić się swoimi umiejętnościami.

W ten sposób nasi uczniowie opowiadają o wrażeniach z odbytych praktykach:

 Patrycja: ,,Było to niesamowite doświadczenie. Mogłam dzięki temu poznać inną kulturę. Poznałam nowych ludzi i nauczyłam się samodzielności. Wykształciło to mój charakter i udowodniło, że potrafię sobie poradzić w obcym kraju. Miałam możliwość dopracowania swoją umiejętność porozumiewania się w języku obcym. Uważam to za bardzo dobre doświadczenie, które powinien przeżyć każdy.”

Marcin: ,,Wyjazd do Hiszpanii to było niesamowite doświadczenie. Poznałem nowe osoby oraz miasto w którym mieszkaliśmy. Bardzo mi się tam spodobało, dlatego chciałbym tam wrócić i zostać na dłużej. Na praktykach moi współpracownicy oraz przełożeni byli bardzo mili, uwielbiałem z nimi rozmawiać. Dzięki zobaczeniu ich pracy jestem bardziej zdecydowany co chcę robić w przyszłości”.

Kaja: ,,Moja opinia na temat wyjazdu do Hiszpanii jest bardzo pozytywna. Uważam, że takie doświadczenie kształci nie tylko charakter, ale również samoocenę ponieważ poradzić sobie w obcym kraju uświadamia, że jednak potrafię. Atmosfera bardzo przyjazna oraz piękne krajobrazy, które zostaną z nami na zawsze. Poznaliśmy ciekawych ludzi i mogliśmy nie tylko podszkolić wymowę języka obcego, ale również poznać ich kulturę. Uczące to było również pod względem tolerancji, ponieważ każdy kraj ma swoje własne normy. Uważam, że to bardzo potrzebne doświadczenie w życiu tak młodych ludzi jak ja”.

Krzysiek: ,,Wyjazd z projektu Erasmus dał mi bardzo dużo nowych doświadczeń oraz pomógł w nauce języka. Poznałem nowe techniki uprawy roślin, miałem okazję zapoznać się z nową kulturą i próbować regionalnych potraw”.

Karolina: ,,Wyjazd do Hiszpanii był bardzo udany. Lekcje hiszpańskiego, a w szczególności wycieczki nie były w żadnym stopniu męczące, a wręcz przeciwnie. Dzięki praktykom zawodowym poznałam ich tradycyjne potrawy, sposoby ich wykonywania. Organizowane w czasie wolnym od praktyk wycieczki były ciekawe i edukacyjne. Mogłam poznać kulturę oraz język hiszpański i podszkolić angielski”.

Kornel: ,,Wyjazd Erasmus pozwolił mi zobaczyć inny kraj i poznać ich kulturę. Dzięki wyjazdowi poznałem ciekawe osoby. Praktyki zagraniczne podszkoliły mnie w moim zawodzie, poznałem różne metody napraw”.

Agnieszka Szafrańska, Katarzyna Błaszkiewicz

Wywiad z  uczestniczką projektu „Europejskie zakłady pracy miejscem zdobywania doświadczenia zawodowego uczniów ZSZ w Barlewiczkach”- laureatką konkursu SkillsPoland2021

 Patrycja Kamińska jest uczennicą czwartej klasy technikum hotelarstwa w naszej szkole. We wrześniu 2021 roku uczestniczyła w praktykach zawodowych w Hiszpanii, które realizowane były w ramach projektu „Europejskie zakłady pracy miejscem zdobywania doświadczenia zawodowego uczniów ZSZ w Barlewiczkach”. Tym, czego nauczyła się m. in. w Grenadzie, miała okazję pochwalić się podczas organizowanego po raz pierwszy w Polsce konkursu SkillsPoland2021 odbywającego się w dniach 25.-26. listopada br. w gdańskim AmberExpo.

  1. Czym był dla Ciebie udział w konkursie? Jak oceniasz swój występ finałowy w konkursie? Czy byłaś dobrze przygotowana do udziału?

Był przede wszystkim kolejnym sprawdzianem moich umiejętności, wiedzy, odporności na stres. Było to wydarzenie, które dostarczyło mi wielu nowych doświadczeń i przekonało, że warto podejmować wyzwania i że nasz sukces- w dużej mierze-  zależy od nas samych, naszej samodyscypliny i samozaparcia.

Sądzę, że byłam dobrze przygotowana do konkursu. Nie chodziło w nim o wykazanie się jakąś specjalistyczną wiedzą w zakresie obsługi gości hotelowych lecz głównie chodziło o posiadanie określonych umiejętności. Tu ważna- przynajmniej dla mnie- była odporność na stres oraz umiejętność radzenia sobie w sytuacjach nietypowych. Jednym z konkursowych zadań było np. obsłużenie gościa hotelowego z niemowlęciem na ręku, który miał bardzo nietypowe pytania oraz żądania.

  1. W jakim stopniu udział w projekcie Erasmus+ przyczynił się do Twojego sukcesu?

W zasadzie to dzięki projektowi wzięłam udział w konkursie SkillsPoland2021. W Hiszpanii pracowałam w hotelu Los Girasoles, w którym otrzymałam znakomite referencje i celującą ocenę z praktyk. Udało mi się zdobyć wszystkie zakładane efekty kształcenia. O konkursie dowiedziałam się od p. koordynator projektu, która namówiła mnie na udział, a następnie towarzyszyła mi podczas zmagań konkursowych. Ponad dwa tygodnie spędzone za granicą, w czasie których w większości posługiwałam się językiem obcym, spowodowały, że zadania konkursowe w języku angielskim nie stanowiły dla mnie problemu. Co więcej, poszły mi lepiej niż te, które prowadzone były po polsku. Wyjazd za granicę nauczył mnie też pracy w grupie, otwartości, dał mi większą pewność i wiarę w siebie.

  1. Jakie konkretne umiejętności w zakresie obsługi gości hotelowych były sprawdzane w czasie konkusu?

Jednym z zadań konkursowych było zameldowanie i wymeldowanie gościa hotelowego, wypełnienie dokumentacji z tym związanej, obsługa programu komputerowego, reagowanie na bardzo nietypowe żądanie gości hotelowych, odpowiedzi na pisemne reklamacje oraz potwierdzanie rezerwacji. W zasadzie żadne z zadań nie wykraczało poza moje umiejętności. Liczyła się tu jednak odporność na stres, refleks, tempo pracy. W czasie części ustnej konkursu obserwowani i „podsłuchiwani” byliśmy przez kilku ekspertów hotelarskich, co dodatkowo bardzo mnie stresowało.

  1. Co chciałabyś przekazać swoim młodszym kolegom ze szkół podstawowych, którzy wahają się jaki kierunek wybrać?

Jeśli lubicie kontakt z ludźmi, nowe wyzwania każdego dnia, jeśli lubicie uczyć się języków obcych i jesteście odporni na stres, a dodatkowo potraficie poradzić  sobie w nietypowych sytuacjach, to hotelarstwo jest właściwym wyborem. Tu każdy dzień jest inny, każdy gość ma inne problemy i zapytania.

Rozmowę przeprowadziła

Monika Nieścier- ewaluatorka projektu

Choć wszystkie zaplanowane do realizacji mobilności uczniów już się odbyły, projekt „Europejskie zakłady pracy miejscem zdobywania doświadczenia zawodowego uczniów ZSZ w Barlewiczkach” trwa nadal...

Bardzo cieszy nas fakt, że - pomimo  licznych utrudnień związanych z rozwojem pandemii Sars Cov-19- udało się nam zrealizować zaplanowane we wniosku projektowym mobilności. Przypomnijmy, że zgodnie z założeniami w projekcie „Europejskie zakłady pracy miejscem zdobywania doświadczenia zawodowego uczniów ZSZ w Barlewiczkach” udział  miało wziąć 56 uczniów kształcących się we wszystkich zawodach nauczanych w szkole na poziomie technikum. Pierwotnie, naszymi partnerami miały być instytucje goszczące z trzech europejskich krajów: Hiszpanii, Włoch i Portugalii. Tuż po rozpoczęciu projektu, dowiedzieliśmy się, że  nasz hiszpański  partner w związku z rozwojem pandemii zawiesił swą działalność i nie może przyjąć nas w ustalonym wcześniej terminie. Niezwłocznie rozpoczęliśmy poszukiwania nowego partnera, który byłby w stanie zapewnić naszym uczniom miejsca praktyk odpowiadające ich potrzebom i naszym oczekiwaniom. Po kilku tygodniach poszukiwań, wykonaniu dziesiątek telefonów, wysłaniu dziesiątek maili, godzinach spędzonych na doprecyzowaniu szczegółow, podpisaliśmy umowę o partnerstwie z nowym partnerem, którego siedziba również mieściła się w hiszpańskiej Grenadzie. Zaplanowany na maj wyjazd 20-osobowej grupy uczniów klas trzecich musieliśmy przełożyć w ostatniej chwili  na wrzesień. Uznaliśmy, że będzie to miesiąc najbardziej bezpieczny do odbycia mobilności  również dla pozostałych uczestników. Niestety, po raz kolejny, przekonaliśmy się, że realizacja projektu w warunkach pandemii wcale nie jest taka prosta. Nasi partnerzy nie byli w stanie przyjąć  uczniów w tym czasie. Nie pozostawało nam zatem nic innego jak po raz kolejny rozpocząć poszukiwania nowego partnera. Znaleźliśmy go w Grecji, której w ogóle nie planowaliśmy jako kraju goszczącego w pierwotnej wersji. I znów godziny, dni i tygodnie spędzone na rozmowach, negocjacjach, ustaleniach. W ich wyniku koordynatorka projektu w towarzystwie nauczycielki języka angielskiego odbyła wizytę przygotowaczą w Nei Pori, której celem było poznanie proponowanych naszym uczniom zakładów pracy, warunków zakwaterowania, proponowanego programu kulturowego oraz poznanie partnera, dla którego byliśmy pierwszą grupą erasmusową.

Ostatecznie 4 września 56 uczniów naszej szkoły wyjechało zdobywać doświadczenie zawodowe poza granicami kraju. Do Grecji w towarzystwie trzech opiekunów wyjechało 36 uczniów klas trzecich, zaś do Hiszpanii- 20 uczniów z dwoma opiekunami. Nowością w przygotowaniu mobilności był fakt, że oprócz standardowych dokumentów i formalności związanych z podróżami zagranicznymi, tym razem musieliśmy podjąć szerego dodatkowych czynności jak np. nawiązanie współpracy z ambasadami Polski w Grecji i Hiszpanii,  uzyskanie europejskich paszportów covidowych, opracowanie procedur związanych z pandemią, ubezpieczenie uczestników na wypadek choroby...

Wszystko dobre, co dobrze się kończy. Choć zmęczeni podróżą, ale bogatsi o nowe doświadczenia, otwarci na świat, nowe przygody i gotowi do nowych wyzwań, powróciliśmy szczęśliwie do szkoły. Teraz kolej na ewaluację naszych działań, podsumowanie tego, czego się nauczyliśmy, a następnie podzielenie się z Wami rezultatami projektu.

OGROMNY SUKCES UCZESTNICZKI PROJEKTU

 

Cieszy nas ogromnie fakt, że jedna u uczestniczek aktualnie realizowanego projektu „Europejskie zakłady pracy miejscem zdobywania doświadczenia zawodowego uczniów ZSZ w Barlewiczkach”  została finalistką organizowanego po raz pierszy w Polsce ogólnopolskiego konkursu SkillsPoland 2021, który jest eliminacjami do międzynarodego konkursu WorldSkills, który odbędzie się w październiku 2022 w Chinach.

 WorldSkills to największe na świecie zawody umiejętności branżowych, które skupia  85 państw. Rywalizacja toczy się w ponad 60 konkurencjach z 6 obszarów: technologia informatyczna i komunikacyjna, produkcja i inżynieria, technologia budownictwa, transport i logistyka, usługi społeczne i osobiste, sztuka i moda.

Głównymi celami przyświecającymi od ponad 70 lat idei WorldSkills jest podnoszenie kwalifikacji zawodowych, wymiana dobrych praktyk oraz budowanie wizerunku szkolnictwa branżowego. Zawodom towarzyszą rozmaite pokazy, występy i konferencje, a na miejsce zjeżdżają się przedstawiciele wiodących firm z całego świata, aby szukać potencjalnych pracowników i managerów.

Wyłącznym organizatorem wydarzenia jest Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji i SkillsPoland, Gospodarzem SkillsPoland 2021 jest  Miasto Gdańsk, Patronat nad wydarzeniem objął Minister Edukacji i Nauki, Marszałek Województwa Pomorskiego, Uniwersytet Gdański i Platforma Przemysłu Przyszłości.

Patrycja Kamińska- uczennica klasy IV kształcąca sie w zawodzie technik hotelarstwa reprezentować będzie naszą szkołę w konkurecji obsługa gości hotelowych. Znalezienie się na finałowej liście uczestników jest już ogromnym wyróżnieniem dla Patrycji. Trzymamy kciuki za Patrycję i wierzymy, że wiedza i umiejętności Patrycji zdobywane w szkole oraz podczas zagranicznych praktyk, pozwolą Patrycji na wyjazd do Szanghaju. Dowiemy się o tym już niebawem- eliminacje krajowe odbędą się 25. i 26. listopada 2021 roku w Gdańsku.  Powodzenia!

GRECJA, ACH TA GRECJA ...

 

Gdy za oknem plucha wspominamy radosne i pełne słońca dni spędzone w Nei Pori.

Nie myślcie jednak, że spędzaliśmy tam czas tylko na praktykach i rekreacji. Wyjazd przyniósł nam wiele korzyści. Przede wszystkim zmienił nasze postrzeganie innych kultur i dodał motywacji do samorozwoju.

Jesteście ciekawi, jak oceniamy spędzony tam czas? Spieszymy z odpowiedziami…

Kamil: Pobyt w Grecji oceniam bardzo na plus. Nauczyłem się wielu nowych rzeczy, poznałem wspaniałych ludzi. Zwiedziłem piękny kraj, który ma bardzo ciekawą historię.

Jowita: Wyjazd do Grecji pokazał mi że nie powinniśmy bać się nowych miejsc i sytuacji z tym związanych, ponieważ w momencie w którym uwierzysz w siebie to cała reszta pójdzie sprawnie. Nie spotkałam tam osoby, która byłaby do nas pesymistycznie nastawiona. Wszyscy z którymi miałam kontakt byli mili, uprzejmi i chętnie oferowali nam swoją pomoc. Pokazało mi to, że nie ważne jaki masz poziom angielskiego, czy to w jakim stopniu dogadujesz się z innymi, zawsze ale to zawsze dasz radę.  A nawet jeśli w którymś momencie stwierdzisz, że jednak nie poradzisz sobie sam, to znajdzie się osoba która cię wesprze i bez zbędnych pytań pomoże ci w takim stopniu, jakim może. Podsumowując twierdzę, że warto jest zaryzykować i pojechać pomimo jakichkolwiek obaw, bo taki wyjazd pokazuje, ile tak naprawdę umiemy i to jak radzimy sobie praktycznie sami w obcym kraju. Jest także świetną zabawą, można zdobyć wiele nowych znajomości i stworzyć dużo pięknych wspomnień.

Kinga: Erasmus+ to projekt, który spełnił moje oczekiwania. Wspaniałe miejsce, cudowni ludzie. Ten wyjazd nauczył mnie samodzielności, odnajdywania się w nowym miejscu, pracy z nowymi osobami. Pozwolił mi spojrzeć na świat inaczej niż dotychczas. Zobaczyłam też wiele pięknych miejsc, których sama pewnie bym nie zwiedziła.

Oferta: Rekrutacja przedłużona do 9.03

  • Przelot samolotem w 2 strony
  • 2 tygodnie w Hiszpanii (wyjazd do Grenady będzie w sobotę 29 maja, a powrót w sobotę 12 czerwca)
  • Wysokie kieszonkowe
  • Dobre warunki pobytu
  • Profesjonalna opieka ze strony szkoły i partnera przyjmującego
  • Praktyki w hiszpańskich firmach

W załączeniu formularz zgłoszeniowy:

W razie pytań proszę o kontakt  - Sylwia Kubik

ERASMUS+

Po raz kolejny udowodniliśmy, że - jak mawiał Erazm z Rotterdamu - dla chcącego nie ma nic trudnego...

Odpowiadając na liczne pytania spieszymy podzielić się z Wami wspaniałą wiadomością. Nasza szkoła po raz siódmy z rzędu udowodniła, że dla chcącego nie ma nic trudnego i stanęła do konkursu wniosków z programu Erasmus+. Choć konkurencja była ogromna, ZSZ w Barlewiczkach znalazł się na liście wniosków przyjętych do realizacji.

Projekt "Europejskie zakłady pracy miejscem zdobywania doświadczenia zawodowego uczniów ZSZ w Barlewiczkach" rozpocznie się w X 2020 r., a zakończy w VII 2022 r.

Partnerami są trzy zagraniczne firmy mające swe siedziby w trzech krajach europejskich. W Portugalii partnerem jest firma Mobility Friend mająca wieloletnie doświadczenie w realizacji projektów z programu Erasmus+. Planując praktyki zagraniczne w Hiszpanii zdecydowaliśmy się na współpracę w firmą InXecutive, z którą zrealizowaliśmy już projekt dedykowany nauczycielom przedmiotów zawodowych. We Włoszech naszym partnerem jest Sistema Turismo - profesjonalna firma, z którą współpracujemy od 4 lat i która pomogła nam zorganizować praktyki zawodowe dla 80 uczniów i szkolenia dla 10 nauczycieli szkoły.

Uczestnikami projektu będzie 56 uczniów klas trzecich naszej szkoły kształcących się we wszystkich zawodach oferowanych na poziomie technikum przez naszą szkołę. Zakładamy, że maju 2021 roku do Hiszpanii wyjedzie grupa 18 uczniów z klas: technik pojazdów samochodowych, technik rolnik, technik hotelarstwa, technik żywienia i usług gastronomicznych oraz technik informatyk. W październiku tego samego roku do Portugalii wyjedzie kolejna 18-osobowa grupa uczniów w zawodzie technik agrotroniki i mechanizacji rolnictwa. W maju 2022 r. do Włoch wyjedzie 20 uczniów uczących się we wszystkich zawodach, w których kształcą się obecnie uczniowie klas drugich po gimnazjum.

Celem projektu jest zdobycie przez 56 uczniów naszej szkoły wiedzy, umiejętności zawodowych i pozazawodowych, posiadanie których zwiększy szanse uczestników na lokalnym, regionalnym, krajowym oraz europejskim rynku pracy. Celem projektu jest również doskonalenie czynnej znajomości języka angielskiego oraz języków narodowych państw, do których wyjadą uczniowie. Poprzez tak zaplanowany projekt uczestnicy będą mieli okazję poznać kulturę i dziedzictwo narodowe trzech europejskich krajów, co w naszym zamierzeniu przyczyni się do wzrostu poziomu otwartości i tolerancji wobec innych kultur i narodów.

Wszelkich informacji o projekcie udziela p. Halina Stępień-Grajewska - koordynatorka projektu. Możecie je uzyskać chociażby poprzez Messengera, a po powrocie do nauki stacjonarnej - w gabinecie szkolnego doradcy zawodowego. Mamy nadzieję, że do czasu wyjazdu pierwszej grupy (maj 2021) wirus odejdzie w zapomnienie, a nasi uczniowie będą mogli zdobywać doświadczenie zawodowe w Grenadzie. Trzymanie kciuków nie wystarczy. Rozwój epidemii zależy też od nas samych-dystans-dezynfekcja- maseczki!

ERASMUS+

Realizacja projektu „Szkolenia job shadowing kadry ZSZ w Barlewiczkach szansą na poprawę efektywności kształcenia w szkole” rozpoczęła się w sierpniu 2019 r., zaś zakończy w sierpniu 2020 r. Jego celem jest poznanie stosowanych w hiszpańskim szkolnictwie zawodowym metod, narzędzi oraz technik przez grupę 9 nauczycieli przedmiotów zawodowych i dyrektora ZSZ w Barlewiczkach.

Osiągnięcie tego celu pozwala na zastosowanie zdobytej wiedzy i umiejętności w szkole, co z kolei przyczyni się do poprawy jakości kształcenia, w tym do lepszego funkcjonowania absolwenta szkoły na rynku pracy. Nauczyciele reprezentowali różne branże, w których kształcą się uczniowie naszej szkoły: rolniczą, hotelarską, informatyczną, gastronomiczną, mechaniczną oraz związaną z mechaniką pojazdów samochodowych.

Partnerem projektu jest Inxecutive Management & Assistance Group S. Coop. And. - hiszpańska firma z siedzibą w Grenadzie, która jako jedna z niewielu w Hiszpanii specjalistycznych agencji zajmuje się zakładaniem, rozwojem i promocją międzynarodowych struktur biznesowych w branży turystycznej, kulturalnej, edukacyjnej i handlowej.

Zapraszamy do obejrzenia prezentacji ze szkolenia nauczycieli naszej szkoły w Hiszpanii.

Prezentacja

Opinie uczniów o projekcie

Filmiki wykonane przez uczniów

ERASMUS DAYS

Nasze wydarzenie p. n. „Przekażmy innym to, co potrafimy” podczas ErasmusDays 2019 było jednym spośród 3995 wydarzeń na całym świecie, jednym ze 199 eventów w Polsce oraz jednym z 11 dotyczących edukacji zawodowej.

Zgodnie ze scenariuszem naszej imprezy uczniowie klasy IV b, którzy odbyli praktyki zawodowe we Włoszech przekazywali swoją wiedzę i umiejętności uczniom klasy II b. Przygotowanymi wspólnie smakołykami: tiramisu, panna cotta i bruschetta zostały przez dziewczyny z IV b poczęstowane klasy: IK, I B. II B (grupa hotelarzy) oraz I L. Uczniowie z zainteresowaniem wysłuchali prelekcji na temat prezentowanych potraw, przebiegu praktyk we Włoszech oraz osobistych wspomnień uczestników pobytu w Rimini. W kilku klasach dziewczyny zostały nawet nagrodzone gorącymi oklaskami.

Przypominamy, że w dalszym ciągu trwa realizacja projektu „Praktyki zawodowe uczniów ZSZ w Barlewiczkach we włoskich zakładach pracy”, który zakończy się w maju 2020 roku. Aktualnie w e Włoszech na 4- tygodniowych praktykach przebywa grupa 20 uczniów kształcąca się w zawodach: technik informatyk, technik żywienia i usług gastronomicznych oraz technik pojazdów samochodowych. Najbliższe zamieszczone tu relacje dotyczyć będą właśnie tej grupy. Zapraszamy do śledzenia nas na bieżąco i do zaglądania na Facebooka szkoły. Bądźcie z nami!

30.09.2019 r.

Mówi się, że nie wypada się chwalić, ale my nie możemy inaczej… W czerwcu  otrzymaliśmy wspaniałą wiadomość!  Narodowa Agencja programu Erasmus+ ogłosiła wyniki konkursuw sektorze  Kształcenie i szkolenia zawodowe, w którym wnioski należało składać do 12 lutego 2019. Nasza szkoła już po raz  kolejny znalazła się w gronie najlepszych. Tym razem na zagraniczne szkolenia job shadowing  wyjadą nauczyciele przedmiotów zawodowych i osoby odpowiedzialne za kształcenie zawodowe w szkole. Dla niewtajemniczonych wyjaśniamy: szkolenia job shadowing to nic innego jak obserwacja pracy innej osoby, a więc nauczyciela uczącego tych samych przedmiotów, których uczy dany nauczyciel w Polsce. Swe zawodowe kompetencje w Grenadzie (Hiszpania) będą mogli podnosić nauczyciele z branży informatycznej, hotelarskiej, gastronomicznej, rolniczej, mechanicznej, a także dyrekcja szkoły i doradca zawodowy. By zagraniczne szkolenia nie zachwiały funkcjonowaniem szkoły, tygodniowe wyjazdy zaplanowano w ferie zimowe. O efektach kształcenia poinformujemy po powrocie naszych nauczycieli z Hiszpanii.

TYM RAZEM KARTKA Z RIMINI

Opiszemy Wam krótko rozrywki, które nas tutaj spotkały.

Mieliśmy okazję zwiedzić dwa piękne miejsca: San Marino - państwo w państwie - piękne widoki i przytulne uliczki. Drugim miejscem jest Wenecja - miasto na wodzie. Aglomeracja nie straciła uroku pomimo niedopisującej pogody.

Sistema Turismo nie pozwala nam się nudzić. Biuro zorganizowało dla wszystkich grup będących w Rimini aperitivo. Jest to wspólny posiłek mający na celu integrację uczestników wyjazdu. Wieczorami chętne osoby wybrały się z opiekunami na dyskotekę. Taką okazję mieliśmy dwa razy. Powroty ciężkie, ale czas spędzony w miłej i taneczej atmosferze.

Poza indywidualnymi atrakcjami, spędziliśmy również czas w grupie będąc na karaoke. Skosztowaliśmy tam przysmaków przygotowanych przez pracowników baru oraz zaspiewaliśmy kilka fajnych polskich piosenek. Nie tylko nam się podobało - włoska widownia bawiła się z nami znakomicie. Jak widać czas spędzamy aktywnie, a przed nami kilka- miejmy nadzieję - fajnych dni.

DRUGI LIST Z RIMINI...

Kolejny tydzień naszych praktyk dobiegł końca. Nie możemy uwierzyć, że to już półmetek.

Mimo, że pogoda nam nie dopisuje, opiekunowie dbają o to, aby nam się nie nudziło.

W sobotę wybraliśmy się na zlot dla fanów motoryzacji pod opieką P. Smolarczyka. Widzieliśmy tam nie tylko zabytkowe samochody i motocykle, ale również takie, o których marzy każdy fan motoryzacji. Widzieliśmy pokazy freestyle, a wieczorem wybraliśmy się na koncert rockowy.

Druga część uczniów, która była pod opieką P. Stępień-Grajewskiej, wybrała się na karaoke. Zaśpiewaliśmy tam najpopularniejsze polskie piosenki. Wszystkim bardzo się podobało, a najbardziej nam! Zostaliśmy obsypani gromkimi brawami.

Nie zapominamy też o naszych obowiązkach…wszak nie samymi przyjemnościami człowiek żyje (a szkoda!).

Grupa techników informatyków (jest ich 9) zajmuje się m.in. tworzeniem własnych blogów na wybrany temat pod okiem Pani Simony D' Ambrosio. Po powrocie do szkoły podzielimy się z Wami swoją wiedzą i umiejętnościami!

Technicy żywienia ( dwie Wiktorie, Kamila, Natalia, Konrad, Kuba i Adrian) zajmują się przyrządzaniem potraw kuchni włoskiej według skrycie strzeżonych receptur (rąbka tajemnicy też Wam uchylimy). Szlifują przy tym język angielski, włoski i po części język migowy (niektórzy pracownicy restauracji mówi w językach nam w ogóle nieznanych).

Jesteś z nami rolnik- Wojtek, który pracuje w ekologicznym gospodarstwie. Każdego dnia pielęgnuje warzywa, które trafiają na włoskie stoły.

W serwisie Fiata pracuje dwóch mechaników- Kamil i Karol. Zajmują się oni m.in. wymianą podzespołów pojazdów samochodowych i płynów eksploatacyjnych. Mimo, że do pracy muszą dojeżdżać pociągiem, są bardzo zadowoleni z praktyk.

LIST Z RIMINI...

Jeszcze niedawno odliczaliśmy dni do wyjazdu, a prawie tydzień już za nami. Kto by się spodziewał, że minie to tak szybko.

W niedzielne popołudnie pożegnaliśmy się ze swoimi bliskimi, dostaliśmy wszystkie niezbędne dokumenty i ruszylismy na lotnisko.

Przygoda bez atrakcji to nie przygoda, więc nas też to spotkało! Blisko Warszawy niespodziewanie popsuł nam się autobus. Na szczęście mieliśmy spory zapas czasu aby dojechać na lotnisko innyn autobusem.

Lot samolotem z Modlina do Bologni był dla wielu z nas pierwszym takim doświadczeniem, jednak nie byliśmy z tym sami i mieliśmy ogromne wsparcie ze strony innych uczestników wyjazdu, w tym naszych opiekunów. Do Residence Angeli dotarliśmy dopiero w nocy.

Ciekawi nowego miejsca razem z panią Karoliną z samego rana ruszyliśmy zwiedzić miasto. Odwiedziliśmy również siedzibę Sistema Turismo, gdzie dostaliśmy szczegółowe informacje dotyczące naszego pobytu, a niektórzy z nas jednocześnie poznali swoje miejsce pracy. Tego samego dnia grupa informatyków uczestniczyła w zajęciach języka włoskiego.

Kolejny dzień spędziliśmy na poznawaniu nowych miejsc pracy i już całą grupą uczestniczyliśmy w kursie włoskiego.

W środę zwiedziliśmy San Marino, które okazało się miejscem pięknych i niezapomnianych widoków. To właśnie tam mieliśmy czas na zakup pamiątek i poznania prawdziwych smaków włoskiej kuchni. Każdy tam znalazł coś dla siebie, od breloczków do kluczy, po perfumy, różdżki i kubki z Gry o Tron. Wycieczka zrobiła na nas ogromne wrażenie, a pogoda jak zwykle dopisywała.

Kolejne dni w Rimini spędzamy w pracy, na ostatnich lekcjach włoskiego i odpoczynku.

Już dziś wiemy, że to miejsce jakim są Włochy będziemy wspominać z uśmiechem na twarzy.

Ciao!

PRAKTYKI ZAGRANICZNE WE WŁOSZECH W ZASIĘGU RĘKI

24 maja do wiadomości publicznej zostały podane wyniki konkursu wniosków złożonych w ramach akcji 1. Mobilność uczniów i kadry w ramach sektora Kształcenie i Szkolenia Zawodowe w programie Erasmus+ w roku 2018 r. Do Narodowej Agencji wpłynęły 1022 wnioski. Do realizacji zostało zakwalifikowanych 256 wniosków. Wśród nich nasz.

Nasz projekt pt. „Praktyki zawodowe uczniów ZSZ w Barlewiczkach we włoskich zakładach pracy”, którego koordynatorem jest p. Halina Stępień –Grajewska otrzymał dofinansowanie w wysokości 105 452 euro. Jest to dobra wiadomość dla potencjalnych uczestników projektu: 22 uczniów obecnych klas drugich i 22 uczniów obecnych klas pierwszych mających szanse na wyjazd do Rimini we Włoszech. Wyjazdy odbędą się w maju i październiku 2019 r. Rekrutacja rozpocznie się z dniem 1 września nowego roku szkolnego. Pragniemy już teraz uświadomić osobom zainteresowanym, że przy rekrutacji grupy pierwszej (klasy drugie), wyjeżdżającej w maju będą brane pod uwagę wyniki w nauce, ocena z zachowania oraz frekwencja za obecny rok szkolny. Komu więc zależy na wyjeździe powinien powalczyć o jak najlepsze oceny za kończący się rok szkolny.

W. Krawczyńska-Blacha

WIZYTA NAUCZYCIELI ZSZ W BARLEWICZKACH W RIMINI

W dniach 23 -27.10.2017 mieliśmy możliwość wyjazdu do Rimini we Włoszech, w ramach projektu „Zagraniczne mobilności uczniów i kadry pedagogicznej ZSZ w Barlewiczkach”. Jako nauczyciele przedmiotów zawodowych zdobywaliśmy tam doświadczenie w wykorzystywaniu różnorodnych technik pracy z uczniem, ze szczególnym uwzględnieniem metod aktywizujących nakierowanych na umiejętności praktyczne.

Zajęcia odbywały się na zasadzie job shadowing, czyli polegały na poznawaniu pracy swojego odpowiednika – zagranicznego kolegi podczas wykonywania czynności zawodowych. Uczestniczyliśmy w zajęciach teoretycznych i praktycznych.

Jedną ze szkół, gdzie odbywaliśmy staż, był Państwowy Instytut Techniczny Rolnictwa im. G. Garibaldi’ego w Cezenie. Była to duża szkoła średnia będąca odpowiednikiem naszego technikum. Kształci się tam ok. 1000 uczniów na kierunku „Rolnictwo, przemysł rolno-spożywczy i przemysł rolny”. Region, w którym gościliśmy, to w głównej mierze plantacje winogron i oliwek oraz sady owocowe. Mieliśmy okazję zobaczyć bogate wyposażenie instytutu, szczególnie cenne zaplecze praktyczne oraz obserwować uczniów w trakcie lekcji z ogrodnictwa i na zajęciach w laboratoriach chemicznych. Na szczególną uwagę zasługiwały: ogród różany z kolekcją ponad 40 odmian róż, kolekcja ponad 100 odmian chili z całego świata, szkolny ogród botaniczny przeznaczony dla roślin leczniczych, głownie ziół.

Edukacja we włoskiej szkole zawiera wiele ćwiczeń praktycznych. Z miąższu zebranej papryki uczniowie wytwarzają ostre sosy,a z wysuszonych ziół pod okiem nauczyciela przygotowują w laboratorium maści i kremy lecznicze. Wszystkie produkty wytworzone przez uczniów są odpowiednio pakowane i sprzedawane. W instytucie znajduje się też mały fitochron, w którym uczniowie szkolą swoje umiejętności w rozmnażaniu, metodą in vitro, różnych roślin ozdobnych. Szkoła na stałe współpracuje z gospodarstwem agroturystycznym, w którym właściciel prowadzi hodowlę opasów mięsnych takich ras, takich jak: Chianina, Romaniola czy Limuzę. To właśnie z opasów rasy Chianina powstają najlepsze steki pod nazwą Fiorentina. Oprócz tego uczniowie przyjeżdżający do gospodarstwa mogą się zapoznać z bogatym przychówkiem zwierząt gospodarskich.

Kolejnym miejscem, w którym odbywaliśmy staż była szkoła w Riccione. Kształci ona uczniów na kierunku Hotelarstwa, Gastronomii i Cukiernictwa. Riccione położone jest nad samym Morzem Adriatyckim. Mieliśmy okazję zobaczyć bogate wyposażenie instytutu, oraz obserwować szefów kuchni, którzy dodatkowo pracują w roli nauczycieli szkoląc uczniów profesjonalnego sporządzania potraw.

Na szczególną uwagę zasługiwały: sale praktyczne do sporządzania potraw i wyrobów cukierniczych, a także bar, w którym uczniowie sporządzali napoje i przekąski dla swoich kolegów i pracowników szkoły. Korzystaliśmy również z profesjonalnej sali degustacyjnej, gdzie wszyscy jedli potrawy przygotowane przez uczniów w danym dniu.

Nauczyciele profilu mechanicznego odbywali staż w Państwowym Instytucie Przemysłu i Rzemiosła im. Leona Battisty Alberti działającym w Rimini. W większości zajęć teoretycznych nauczyciel prowadzący miał nauczyciela wspierającego uczniów. To ciekawa i dobra forma wsparcia ucznia w procesie edukacji Program nauczania w tej szkole nie odbiegał od programu nauczania w szkole, w której pracujemy. Różnica polegała na tym, że program był realizowany w formie modułowej. Było to możliwe z uwagi na to, iż szkoła posiadała bazę warsztatową do przeprowadzania zajęć w formie praktycznej. Nauczyciel prowadząc zajęcia teoretyczne np. obróbki skrawaniem toczeniem, tego samego dnia miał możliwość z tą samą klasą poprowadzić zajęcia praktyczne z tej tematyki. W pracowni zajęć praktycznych miał do dyspozycji asystenta technicznego, którego zadaniem było przygotowanie stanowisk pracy dla uczniów oraz służył interwencyjnym wsparciem ucznia. Każdy uczeń w czasie całego modułu musiał zaliczyć teorię oraz wykonać ćwiczenie praktycznie.

Ponadto mieliśmy możliwość wizytowania zakładów pracy, w których nasi uczniowie odbywali praktyki. Bardzo pozytywnym akcentem była bardzo dobra opinia pracodawców na temat naszych uczniów, ich umiejętności praktycznych oraz zaangażowania w pracy.

Włoska szkoła miło nas zaskoczyła, szczególnie bardzo dużą tolerancją nauczycieli do siebie, jak i do uczniów. W trakcie zajęć panowała przyjemna atmosfera.

Śmiało możemy powiedzieć, że staż spełnił nasze oczekiwania, ponieważ poszerzył nasze kontakty zawodowe, poznaliśmy system edukacji we Włoszech, podniósł nasze umiejętności językowe oraz nabyliśmy wiele praktycznych umiejętności mających znaczenie dla naszej obecnej pracy.

Wizyta we włoskiej placówce pozwoliła nam zobaczyć, jak nasi zachodni sąsiedzi rozumieją edukację rolniczą, mechaniczną i żywieniową. Te cenne doświadczenia pomogą nam nakierować nasze własne wysiłki ku temu, by kształcenie uczniów zawierało jak najwięcej elementów praktycznych. W końcu sama wiedza, to nie wszystko - liczy się głównie jej zastosowanie.

LIST Z RIMINI...

W końcu jesteśmy! 🙂 Ku naszemu zaskoczeniu zaaklimatyzowaliśmy się już w pierwszy dzień naszego pobytu. Włosi przywitali nas z uśmiechem i są dla nas bardzo serdeczni oraz pomocni. Pogoda-jak na październik-sprzyja i daje okazję do zażywania kąpieli słonecznych. Obawialiśmy się, że będzie nam ciężko się dogadać, jednak nie ma się czego bać. Porozumiewamy się w różnych językach -nawet języku w migowym.

Przez tych klika dni działo się, działo:

  • zaliczyliśmy już wycieczkę po Rimini i spotkanie z pracownikami naszego partnera-Sistema Turismo
  • doskonalimy znajomość języka włoskiego jak i języka angielskiego
  • wypróbowaliśmy już potrawy kuchni włoskiej
  • za nami już nasze pierwsze zakupy, a co za tym idzie- wydane pieniądze
  • prawie wszyscy poznaliśmy zakłady pracy, w których będziemy odbywać praktyki
  • zintegrowaliśmy się z sobą i rozegraliśmy pierwszy, ale nie ostatni mecz siatkówki
  • zaliczyliśmy pierwsze wpadki (niekoniecznie językowe)

Jesteśmy pewni, że pobyt tutaj będzie udany i na pewno będziemy mieli wiele pięknych wspomnień.

PRAKTYKI ZAGRANICZNE

Realizacja projektu „Zagraniczne mobilności uczniów i kadry pedagogicznej ZSZ w Barlewiczkach” rozpoczęła  się w listopadzie 2016 roku i trwać będzie do maja 2018.  Partnerem projektu jest włoska firma Sistema Turismo posiadającą wieloletnie doświadczenie w organizowaniu praktyk zawodowych w ramach projektów unijnych.

Uczestnikami projektu "Zagraniczne mobilności uczniów i kadry pedagogicznej ZSZ w Barlewiczkach" jest grupa 40 uczniów klas  trzecich (kształcących się w zawodach: technik budownictwa, technik pojazdów samochodowych, technik informatyk, technik żywienia i usług gastronomicznych,  technik rolnik) oraz grupa10 nauczycieli przedmiotów zawodowych i osób odpowiedzialnych za kształcenie zawodowe z Zespołu Szkół Zawodowych w Barlewiczkach. Celem projektu jest zdobycie  w trakcie 4- tygodniowej praktyki zagranicznej  umiejętności zawodowych i pozazawodowych, (których zdobycie na lokalnym rynku jest trudne lub  niemożliwe) oraz doskonalenie czynnej znajomości j. angielskiego i włoskiego przez grupę 40 uczniów technikum. Zespołowi projektowemu zależy również na uaktualnieniu wiedzy na temat stosowanych w zagranicznych firmach  technologii, procesów i narzędzi, metod i specyfiki praktycznego i teoretycznego kształcenia zawodowego oraz podniesienie poziomu znajomości języka angielskiego przez grupę 10 nauczycieli przedmiotów zawodowych i osób odpowiedzialnych za kształcenie zawodowe w szkole. W związku z powyższym zaplanowano udział w tygodniowym szkoleniu job shadowing 10 nauczycieli przedmiotów zawodowych.

W dalszej perspektywie zakładamy, że realizacja projektu spowoduje zwiększenie zatrudnienia w grupie osób powyżej 20 r.ż., zmniejszenie liczby osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym, wzmocnienie międzynarodowego wymiaru kształcenia (certyfikacja w oparciu o efekty uczenia się), zwiększenie mobilności młodzieży, promowanie wartości europejskich i wiedzy o innych kulturach i obyczajach, kształtowanie postaw otwartości i tolerancji, poznanie aspektów pracy zawodowej w odmiennym kulturowo i społecznie środowisku, uświadomienie potrzeby ciągłego podnoszenia kwalifikacji.  Powyższe cele projektu są zbieżne z  celami Strategii Europa 2020, Strategią Rozwoju Województwa Pomorskiego 2020 oraz Strategią Rozwoju Społeczno- Gospodarczego Powiatu Sztumskiego.

Przewidywane rezultaty projektu:

  • 100 % stażystów odbędzie praktyki zawodowe we Włoszech (Certyfikat odbycia praktyki zawodowej Sistema Turismo, ZSZ w Barlewiczkach oraz Certyfikat praktyki zawodowej wystawiony przez włoskich pracodawców), których celem jest osiągnięcie przez uczniów określonych efektów uczenia się
  • 100 % biorących udział w projekcie nauczycieli odbędzie szkolenie i otrzyma stosowny Certyfikat z Sistemo Turismo
  • 100%stażystów uzyska dokument Certyfikat  Europass Mobilność
  • 100% stażystów otrzyma Certyfikat kursu językowego z odniesieniem do  Wspólnej Europejskiej Referencji Językowej
  • 100%stażystów  weźmie udział w warsztatach z przygotowania kulturowo-pedagogicznego
  • 100%stażystów  podniesie swoje kwalifikacje i umiejętności zawodowe i pozazawodowe
  • 100% uczestniczących w projekcie nauczycieli zdobędzie nowe doświadczenia i wiedzę z zakresu włoskiego  systemu kształcenia zawodowego, nowych technologii i narzędzi, innowacji w zakresie zarządzania, zasad tutoringu, procedur weryfikacji i oceny uczniów stosowanych we włoskich zakładach pracy
  • 100%uczestników ( uczniowie i nauczyciele) podniesie swoje umiejętności językowe
  • 100% stażystów będzie lepiej przygotowanych do rozpoczęcia życia zawodowego i wejścia na rynek pracy
  • udział w projekcie znacząco zwiększy prestiż szkoły, jak również pozwoli jej zdobyć nowe doświadczenia w zakresie kształcenia zawodowego i organizacji praktyk zawodowych.

Poprzez właściwie zaplanowane działania służące realizacji celów, projekt oddziaływać będzie nie tylko na uczestników procesu edukacji w naszej szkole, lecz również na środowisko lokalne (pozyskanie doświadczonych pracowników, co przełoży się na jakość usług, zatrudnienie wykwalifikowanych pracowników, zwiększenie zatrudnienia osób po 20 roku życia, zwiększenie mobilności zawodowej),  regionalne (wyższa jakość kształcenia, głównie pod kątem nabywania kompetencji kluczowych, w tym społecznych oraz ułatwiających dostęp do rynku pracy, współpraca międzynarodowa), krajowe (zwiększenie zatrudnienia wśród osób młodych, promocja programu, współpraca pomiędzy sektorem szkolnictwa a sektorem pracodawców, certyfikacja osiągnięć oparta na efektach uczenia się, podniesienie jakości szkolnictwa zawodowego) i europejskie (promowanie wartości europejskich, międzynarodowe kształcenie, poprawa pod względem jakościowym i ilościowym ogólnoeuropejskiej mobilności).

Całkowite dofinansowanie otrzymane z programu POWER VET na ww.  projekt wynosi   119122.00 Euro.

WŁOSKIE PRAKTYKI

30 maja pierwsza grupa uczniów uczestnicząca w projekcie "Zagraniczne mobilności uczniów i kadry pedagogicznej ZSZ w Barlewiczkach" wyjechała do Włoch. Najpierw czekała nas podróż autokarem do Modlina, tam nastąpiła zmiana środka lokomocji na samolot, którym dolecieliśmy do Bolonii i stamtąd znowu autokarem - do Rimini. Leżące nad Adriatykiem miasto podobne jest do Sopotu. Poruszanie się po nim jest bardzo łatwe. Samodzielne podróże autobusami wydały nam się łatwe już od pierwszego dnia. Codziennie przez 5 dni mamy zajęcia z języka włoskiego prowadzone przez autentyczną Włoszkę. Tłumaczenie zawiłości włoskiego odbywa się jednak w kilku językach. Rozmawiamy po angielsku, włosku, polsku, a nawet niemiecku. Wszyscy poznaliśmy już swoich pracodawców. Informatycy pracują w szkole, rolnicy w gospodarstwie agroturystycznym z winnicą, budowlańcy na budowie, mechanicy w warsztatach samochodowych. Najlepiej jest żywieniowcom, bo właściciele restauracji ich nakarmią i napoją. Praca w kuchni, wbrew pozorom nie jest jednak lekka, zwłaszcza, jeśli przez kilka godzin czyści się krewetki. Ale atmosfera jest fajna, bo Włosi to niezwykle weseli i przyjaźni ludzie. Poznaliśmy już pierwsze smaki Włoch: pizzę, lody i inne. Wkrótce czeka nas wycieczka do Florencji.

ERASMUS+ WIZYTA MONITORUJĄCA

Nikt nie lubi być kontrolowanym. Ale, jeśli kontrola zakończy się wyrazami uznania i licznymi pochwałami wtedy jest fajnie. Przeżyliśmy pierwszą w historii projektu, wizytę monitorującą. Odwiedził nas Piotr Lenartowicz, koordynator Akcji 1 „Mobilność uczniów i kadry” programu Erasmus+. Mimo wakacji, bo wizyta odbyła się 18 VIII, bardzo dobrze przygotowani stawili się p. Halina Stępień – Grajewska, nowy – po wyjeździe p. Januszko – koordynator projektu,"Zdobywamy doświadczenie w Europie - praktyki zawodowe przymiarką do współczesnego rynku pracy”,p. dyrektor Marzena Zawisza oraz uczniowie Robert Sztandarski i Łukasz Delewski. Cieszymy się, że nasza działalność w ramach projektu została oceniona, aby mogła być doceniona.

PIERWSI ABSOLWENCI Z BARLO W WIELKIEJ BRYTANII

Nasza absolwenta technikum żywienia i gospodarstwa domowego -Weronika Smolińska -przeciera szlaki podczas 3 miesięcznego stażu w Wielkiej Brytanii. W tym roku po raz pierwszy  w ramach Programu Erasmus+ na staże zawodowe mogą też wyjeżdżać absolwenci naszej szkoły. W ramach projektu „ Zdobywamy doświadczenie w Europie-praktyki zawodowe przymiarką do współczesnego rynku pracy” na staż do Anglii wyjechała nasza zeszłoroczna absolwentka. W tej chwili, w ramach tego samego projektu, trwają przygotowania do wysłania kolejnej grupy uczniów z klas III na praktyki zawodowe. Do Anglii Weronika wyleciała 11.01.2015 roku, więc jest tam już ponad miesiąc. Więcej informacji na temat wrażeń ze stażu znajdziecie w zakładce praktyki zagraniczne i na stronie projektu.

Koordynator projektu - Marzena Januszko

PIERWSZY 3-MIESIĘCZNY STAŻ ZAWODOWY ABSOLWENTKI NASZEJ SZKOŁY W RAMACH PROGRAMU ERASMUS+

Do Anglii Weronika Smolińska wyleciała 11.01.2015 roku, więc jest tam już dwa miesiące. Jadąc do Plymouth, zatrzymała się w Londynie, gdzie spędziła dwa dni poprzedzające rozpoczęcie stażu, zwiedzając miasto. Podróż jej była pełna wyzwań i przygód. Skazana na siebie, mapę i pomoc innych ludzi, rozpoczęła swoja przygodę z projektem. Weronika dobrze przygotowała się do wyjazdu, drukując mapy dojazdowe oraz listę miejsc wartych zobaczenia. Początkowo miała zatrzymać się u koleżanki w Londynie, ale okazało się to niemożliwe, dlatego też zdecydowała się poczuć jak prawdziwy globtroter i  zarezerwowała miejsce w londyńskim hostelu.

W Londynie zatrzymała się dwa dni i starała się obejrzeć wszystkie najważniejsze miejsca.Miejscem, które obowiązkowo trzeba było odwiedzić w Londynie było Opactwo i Katedra Westminsterska. Neogotycki pałac ze słynnym Big Benem, Kościołem św. Małgorzaty i Opactwem położony jest nad brzegami Tamizy. Kolejny londyński symbol na mapie Weroniki to Tower Bridge - jeden z najpiękniejszych mostów zwodzonych świata, który Weronika obejrzała niestety nocą. Weronika nie przewidziała, że w styczniu bardzo szybko zapada zmierzch i trudno zrobić ładne zdjęcia oraz tego ,że czasami może być ciężko zwiedzać i  podróżować z walizami…. Nie obyło się bez  obejrzenia Trafalgar Square, centralnego placu miasta, muzeów i galerii oraz… sklepów. Po wyczerpującym weekendzie, Weronka dotarła do miejsca stażu. Plymouth przywitało ją jak zwykle wietrznie i raczej deszczowo. Warto dodać ,że Weronika brała udział we wcześniejszym projekcie i już drugi raz ma możliwość pracować u brytyjskich pracodawców.

Tym razem swój staż zawodowy odbywa w restauracji  „Haeven” w Plymouth. Pracuje tam od poniedziałku do piątku pod okiem szefa kuchni i menagera -Mehdi’ego Teheri’ego  .Ma możliwość przyjrzeć się bliżej kuchni międzynarodowej i potrawom ,które się w naszych restauracjach rzadko serwuje. Mieszka u brytyjskiej rodziny i pracuje w międzynarodowym zespole. Dodatkowo bierze udział w programie „Przygotowanie do życia zawodowego”, którego kwalifikacje są rozpoznawane i honorowane w całej Europie oraz dodatkowych lekcjach języka angielskiego zawodowego. Wolny czas spędza, integrując się ze stażystami z innych krajów oraz zwiedzając okoliczne atrakcje.

Do tej pory zwiedziła wiele ciekawych miejsc ,poznała bardzo dużo osób, które tak jak ona przyjechały do Plymouth, by odbyć staż, praktyki zawodowe, uczyć się języka, studiować ,czy pracować. Sprawdziła, że można żyć inaczej, nie bać się wyzwań ,ludzi z innych krajów ,innej kultury.

Do tego momentu Weronice nie zdarzyło się narzekać na  miejsce pracy, organizację stażu ,partnera z Anglii, czy zakwaterowanie. Jestem z nią oraz z partnerem w Wielkiej Brytanii  w ciągłym kontakcie i monitoruję przebieg stażu. Mam pewność ,że projekt jest realizowany zgodnie z jego założeniami i celami, a Weronika czuje się tam świetnie i wiele się uczy.

Po zakończeniu projektu, oprócz wymienionych wyżej korzyści z uczestnictwa w projekcie, Weronika otrzyma: europejski dokument potwierdzający zdobycie umiejętności zawodowych- Europass Mobilność, certyfikat potwierdzający zdobycie kwalifikacji w ramach programu stażowego APT Level 2 Award, certyfikat potwierdzający udział w projekcie oraz rekomendacje od brytyjskich pracodawców.

Weronice został jeszcze miesiąc stażu. Gdy z nią rozmawiam ,żałuje jednego -że czas szybko płynie i projekt się niedługo kończy. Weźcie przykład z Weroniki, nie bójcie się, być może to jest Wasz moment i Wasza szansa. Nie jest za późno, skorzystajcie z możliwości, jakie daje Program Erasmus+ i nasz projekt.

Trochę informacji ogólnych o projekcie:

W ramach Programu Erasmus + w projekcie Zdobywamy doświadczenie w Europie-praktyki zawodowe przymiarką do współczesnego rynku pracy na bezpłatne praktyki zawodowe do Wielkiej Brytanii wyjedzie grupa 32 uczniów Zespołu Szkół Zawodowych im. Stanisława Staszica w Barlewiczkach uczących się w technikum. Dodatkowo uczestnikami projektu będzie grupa 12 absolwentów. Praktykę w Wielkiej Brytanii, w Plymouth, będą odbywali uczniowie klas III. Wszystkie wyjazdy, zarówno na praktyki, jak i staże zawodowe, są zaplanowane na rok 2015.

Głównym celem projektu jest wyposażenie uczestników w taką wiedzę i umiejętności, by w przyszłości poradzili sobie na rynku pracy, by byli dobrze zmotywowani i wierzyli w swoje możliwości. Staże zawodowe i praktyki oraz  program stażowy APT pozwolą uczestnikom projektu zdobyć i wykorzystać wiedzę, umiejętności i kwalifikacje, aby ułatwić rozwój osobisty w kontekście zawodowym.

Partnerem naszej szkoły w projekcie Programu Erasmus+ „Zdobywamy doświadczenie w Europie-praktyki zawodowe przymiarką do współczesnego rynku pracy” jest Tellus Group z Wielkiej Brytanii z siedzibą w Plymouth. Ze względu na bezpieczeństwo naszych uczniów oraz możliwość ciągłego używania języka angielskiego, wybraliśmy zakwaterowanie u rodzin goszczących. Wszystkie rodziny wybrane przez Tellus Group są starannie dobierane i monitorowane w celu zapewnienia wysokich standardów. Praktyki oraz staże zawodowe odbywają się u brytyjskich pracodawców, których po wypełnieniu przez uczniów odpowiednich dokumentów aplikacyjnych ,wyszukuje partner w Anglii. Miejsca praktyk dopasowane są do potrzeb konkretnych uczestników projektu.

Koordynator projektu - Marzena Januszko

ROZPOCZYNAMY NABÓR DO PROJEKTU "ZDOBYWAMY DOŚWIADCZENIE W EUROPIE - PRAKTYKI ZAWODOWE PRZYMIARKĄ DO WSPÓŁCZESNEGO RYNKU PRACY"

W roku szkolnym 2014/2015 w projekcie mogą wziąć udział klasy III (w ramach obowiązkowych praktyk zawodowych) o specjalności:

  • technik mechanik
  • technik hotelarstwa
  • technik informatyk
  • oraz obecne klasy IV- 3 miesięczne staże absolwentów szkoły

W ramach projektu praktyki zawodowe klas trzecich odbędą się w maju, a staże absolwentów od września 2015 roku.

Zainteresowane osoby proszone są o pobranie formularzy zgłoszeniowych z biblioteki szkolnej .

PROGRAM ERASMUS + OGŁOSIŁ WYNIKI KONKURSU

2 czerwca 2014 roku Narodowa Agencja Programu Erasmus+ ogłosiła wyniki konkursu.

W skrócie, jesteśmy na 9 pozycji listy rankingowej na 559 złożonych wniosków i 249 przyznanych. Wnioskowaliśmy o jedną z największych kwot, konkurs wygraliśmy, teraz czekamy na podpisanie umowy z Narodową Agencją Programu.

Co z tego wynika dla uczniów i absolwentów naszej szkoły?

W ramach projektu " Zdobywamy doświadczenie w Europie-praktyki zawodowe przymiarką do współczesnego rynku pracy" na bezpłatne praktyki zawodowe do Wielkiej Brytanii wyjedzie grupa 32 uczniów technikum wraz z opiekunami. Nowością w projekcie są trzymiesięczne staże zawodowe 12 absolwentów naszej szkoły, którzy po skończeniu nauki w szkole, będą mogli odbyć staże w Wielkiej Brytanii. Wszystkie wyjazdy odbędą się w 2015 roku .Projekt będzie całkowicie finansowany z funduszy Unii Europejskiej.

Projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu „Uczenie się przez całe życie”.

PROJEKT "JESTEŚMY Z BARLEWICZEK. NIE BOIMY SIĘ EUROPY. SPRAWDŹMY, CZY MOŻEMY COŚ ZROBIĆ INACZEJ I LEPIEJ."

W kwietniu zakończyła się realizacja projektu w ramach którego mogliśmy odbyć 4 tygodniowe praktyki zawodowe w Plymouth, w Wielkiej Brytanii . 26 szczęśliwców  naszej szkoły  z klas: technik informatyk ,technik żywienia i gospodarstwa domowego oraz technik pojazdów samochodowych  wyjechało na praktyki zawodowe do Wielkiej Brytanii.

Jak to wyglądało? Poniżej krótka relacja.

STRONA PROJEKTU

PRZYGOTOWANIE

Przed wyjazdem do Wielkiej Brytanii  przez kilka miesięcy braliśmy udział w zajęciach językowych  przygotowujących nas do wyjazdu oraz warsztatach ,w ramach których próbowaliśmy zgłębić tajniki kuchni angielskiej oraz mentalność i kulturę Brytyjczyków. Noc w internacie i warsztaty z pedagogiem szkolnym na pewno pomogły nam  się poznać i zintegrować .

PODRÓŻ

Nasza podróż rozpoczęła się 29.09 2013 roku. Rano wyruszyliśmy do Gdańska-Rębiechowa na lotnisko. Pierwsza trudność to odprawa bagażowa- jak spakować się na miesiąc? Udało się, wszyscy wymierzyliśmy nasze bagaże. Odprawa bezpieczeństwa i już byliśmy po drugiej stronie. Czekaliśmy tylko na wejście na pokład samolotu linii Ryanair. Start, ścisk w brzuchu i już…Byliśmy w powietrzu. Wrażenia z góry niezapomniane, nie minęły dwie godziny i zbliżyliśmy się do lotniska w Bristolu. Lądowanie, odbiór bagaży i w drogę.

Na lotnisku czekał na nas autobus, który zawiózł nas do Plymouth. Anglia przywitała nas kamiennymi płotami na polach, pasącymi się owcami, zielenią i sympatycznymi ludźmi, choć trochę zwariowanymi. Kto wymyślił na drogach ruch lewostronny?! W Plymouth powitał nas Dawid Lindsley, który koordynował rozmieszczanie nas u brytyjskich rodzin. Wtedy po raz pierwszy zobaczyliśmy Plymouth, miasto, w którym mieliśmy spędzić najbliższy miesiąc

PRAKTYKI ZAWODOWE

W trakcie trwania projektu pracowaliśmy w bardzo różnych zakładach pracy, począwszy od małych firm po duże hotele. Prawie wszyscy osobno, więc musieliśmy sobie radzić sami w międzynarodowym środowisku( w Anglii mieszają się różne kultury i narody).Pracowaliśmy pięć dni w tygodniu po 8 godzin dziennie. Zobaczyliśmy, jak działają angielskie zakłady pracy. Nauczyliśmy się pracy w międzynarodowym zespole oraz tolerancji dla innych ludzi. Zaskoczyły nas relacje między pracownikami w naszych miejscach pracy. Nie spodziewaliśmy się , że nasi pracodawcy będą dla nas tacy życzliwi i cierpliwi. Mieliśmy możliwość oswoić się z językiem angielskim, przełamać nasze lęki i mówić, mówić, mówić. Początkowo byliśmy przerażeni i  szło nam to opornie, ale z każdym dniem było łatwiej.

OPRÓCZ PRAKTYK W ANGLII…

Dodatkowo w Wielkiej Brytanii uczyliśmy się języka angielskiego. Część zajęć odbyła się w terenie: w muzeum, na ulicy…Rozmawialiśmy z przechodniami, przeprowadzając krótkie wywiady, ćwiczyliśmy język angielski w praktyce. Nasi lektorzy robili wszystko, byśmy przełamali lęk i wydobyli nasze umiejętności językowe. Przecież przez tyle lat nauki musimy je gdzieś mieć!!! Oprócz tego partner organizował nam spotkania integracyjne , wyjście na kręgle, a nasi „zastępczy tatusiowie”- nauczyciele z Polski- dodatkowe atrakcje: basen, restauracje, Aquarium w Plymouth, przejażdżkę na diabelskim młynie, atrakcje podczas azjatyckiego dnia na Uniwersytecie w Plymouth ,muzeum i szereg innych. Jednym słowem nie nudziło nam się.

WEEKENDY - CZAS WYCIECZEK

W ramach czasu wolnego, w kolejne soboty  wyruszaliśmy na wycieczki do Eden Project, Exeter i jaskiń w Torpoint. Eden Project to ogród botaniczny w Wielkiej Brytanii, w hrabstwie Kornwalia, stworzony w wyeksploatowanym wyrobisku kaolinu. Zgromadzono tu 18 tys. gatunków roślin z kilku stref klimatycznych świata. Obiekt odwiedza corocznie 1,2 mln osób. Tam mogliśmy się poczuć jak w prawdziwym lesie tropikalnym, odczuć temperaturę i wilgotność oraz obejrzeć nieznane nam rośliny.

Exeter to piękne stare miasto, ośrodek administracyjny hrabstwa Devon.Odwiedziliśmy przede wszystkim Katedrę Świętego Piotra. Budowę katedry rozpoczęli Normanowie w 1114 roku .W Exeter zachwyciło nas też stare miasto. Niektórzy byli wierni swojej stałej pasji-zakupom.

W jaskiniach w Torpoint zobaczyliśmy groty pełne stalaktytów i stalagmitów, a niektórzy odnaleźli zaginioną rodzinę…

Informacje o projekcie ukazały się też na stronie partnera: http://www.workexperienceuk.com/jestesmy-z-barlewiczek-nie-boimy-sie-europy

CZY WARTO BYŁO? KILKA OPINII UCZESTNIKÓW PROJEKTU

„Mój stopień zadowolenia z odbytej praktyki w skali od 1 do 10 wynosi 15. Najbardziej pozytywnie zaskoczyli mnie pracownicy warsztatu w którym odbywałem praktykę. Byli bardzo weseli, przyjaźni, ogólnie była tam bardzo pozytywna atmosfera. Ogólnie to bym zmienił tylko i wyłącznie jedno. Czas pobytu, lecz wiem że to jest niewykonalne. Miesiąc to zdecydowanie mało. Tam jest zbyt fajnie.”

„Po praktyce w Anglii czuje się bardziej pewna siebie , wierze w siebie . Nie boję się poznawać nowych ludzi i podejmować nowych wyzwań . Stałam się bardziej śmiała  otwarta .Umiem pracować w grupie , jestem tolerancyjna , pracowita . Mniej więcej orientuję się , jak wygląda prowadzenie własnej działalność , jak zarządzać finansami i jaką być wobec klientów . Mój język przed wyjazdem nie był zbyt dobry , lecz gdy pobyłam miesiąc w Anglii, zdecydowanie się polepszył , przebywanie z ludźmi , którzy mówią cały czas po angielsku, dało bardzo dużo .  Jestem bardzo zadowolona z tej praktyki , nauczyłam się bardzo dużo.”.