Praktyki zagraniczne
×

Ostrzeżenie

JFolder::pliki: Ścieżka nie jest folderem. Ścieżka: /home/bajur196/domains/barlewiczki.pl/public_html/images/galeria/AKT14_17.
×

Uwaga

There was a problem rendering your image gallery. Please make sure that the folder you are using in the Simple Image Gallery plugin tags exists and contains valid image files. The plugin could not locate the folder: images/galeria/AKT14_17

 

 

Wizyta nauczycieli ZSZ w Barlewiczkach w Rimini

W dniach 23 -27.10.2017 mieliśmy możliwość wyjazdu do Rimini we Włoszech, w ramach projektu „Zagraniczne mobilności uczniów i kadry pedagogicznej ZSZ w Barlewiczkach”. Jako nauczyciele przedmiotów zawodowych zdobywaliśmy tam  doświadczenie w wykorzystywaniu różnorodnych technik pracy z uczniem, ze szczególnym uwzględnieniem metod aktywizujących nakierowanych na umiejętności praktyczne.

Zajęcia odbywały się na zasadzie job shadowing, czyli polegały na poznawaniu pracy swojego odpowiednika – zagranicznego kolegi podczas wykonywania czynności zawodowych. Uczestniczyliśmy w zajęciach teoretycznych i praktycznych.

Jedną ze szkół, gdzie odbywaliśmy staż, był Państwowy Instytut Techniczny  Rolnictwa im.  G. Garibaldi’ego w Cezenie. Była to duża szkoła średnia będąca odpowiednikiem naszego technikum. Kształci się tam ok. 1000 uczniów na kierunku „Rolnictwo, przemysł rolno-spożywczy i przemysł rolny”. Region, w którym gościliśmy, to w głównej mierze plantacje winogron i oliwek oraz sady owocowe. Mieliśmy okazję zobaczyć bogate wyposażenie instytutu, szczególnie cenne zaplecze praktyczne oraz obserwować uczniów w trakcie lekcji z ogrodnictwa i na zajęciach w laboratoriach chemicznych. Na szczególną uwagę zasługiwały: ogród różany z kolekcją ponad 40 odmian róż, kolekcja ponad 100 odmian chili z całego świata, szkolny ogród botaniczny przeznaczony dla roślin leczniczych, głownie ziół.

Edukacja  we  włoskiej  szkole  zawiera  wiele  ćwiczeń  praktycznych.  Z  miąższu  zebranej papryki uczniowie  wytwarzają  ostre  sosy,a  z  wysuszonych  ziół  pod  okiem  nauczyciela  przygotowują w laboratorium maści i kremy lecznicze. Wszystkie  produkty wytworzone przez uczniów są odpowiednio pakowane  i  sprzedawane. W instytucie znajduje się też mały fitochron, w którym  uczniowie  szkolą  swoje  umiejętności  w rozmnażaniu,  metodą in  vitro, różnych  roślin ozdobnych. Szkoła na stałe współpracuje  z  gospodarstwem  agroturystycznym,  w  którym  właściciel prowadzi hodowlę opasów mięsnych takich ras, takich jak: Chianina, Romaniola czy Limuzę. To właśnie  z opasów rasy Chianina  powstają najlepsze steki pod nazwą Fiorentina. Oprócz tego uczniowie przyjeżdżający do  gospodarstwa  mogą  się  zapoznać  z  bogatym  przychówkiem  zwierząt gospodarskich.

Kolejnym miejscem, w którym odbywaliśmy staż była szkoła w Riccione. Kształci ona uczniów na kierunku Hotelarstwa, Gastronomii i Cukiernictwa. Riccione położone jest nad samym Morzem Adriatyckim. Mieliśmy okazję zobaczyć bogate wyposażenie instytutu, oraz obserwować szefów kuchni, którzy dodatkowo pracują w roli nauczycieli szkoląc uczniów profesjonalnego sporządzania potraw.

 Na szczególną uwagę zasługiwały: sale praktyczne do sporządzania potraw i wyrobów cukierniczych, a także bar, w którym uczniowie sporządzali napoje i przekąski dla swoich kolegów i pracowników szkoły. Korzystaliśmy również z profesjonalnej sali degustacyjnej, gdzie wszyscy jedli potrawy przygotowane przez uczniów w danym dniu.

Nauczyciele profilu mechanicznego odbywali staż w  Państwowym Instytucie Przemysłu i Rzemiosła im. Leona Battisty Alberti działającym w Rimini. W większości zajęć teoretycznych nauczyciel prowadzący  miał nauczyciela wspierającego uczniów. To ciekawa i dobra forma wsparcia ucznia w procesie edukacji  Program nauczania w tej szkole nie odbiegał  od programu nauczania w szkole, w której pracujemy. Różnica polegała na tym, że program był realizowany w formie modułowej. Było to możliwe z uwagi na to, iż szkoła posiadała bazę warsztatową do przeprowadzania zajęć w formie praktycznej. Nauczyciel prowadząc zajęcia teoretyczne np. obróbki skrawaniem toczeniem, tego samego dnia miał możliwość z tą samą klasą poprowadzić zajęcia praktyczne z tej tematyki. W pracowni zajęć praktycznych miał do dyspozycji asystenta technicznego, którego zadaniem było przygotowanie stanowisk pracy dla uczniów oraz służył interwencyjnym wsparciem ucznia. Każdy uczeń w czasie całego modułu musiał zaliczyć teorię oraz wykonać ćwiczenie praktycznie.

Ponadto mieliśmy możliwość wizytowania zakładów pracy, w których nasi uczniowie odbywali praktyki. Bardzo pozytywnym akcentem była bardzo dobra opinia pracodawców na temat  naszych uczniów, ich umiejętności praktycznych oraz zaangażowania w pracy.

Włoska szkoła miło nas zaskoczyła, szczególnie bardzo dużą tolerancją nauczycieli do siebie, jak i do uczniów. W trakcie zajęć panowała przyjemna atmosfera.

Śmiało możemy powiedzieć, że staż spełnił nasze oczekiwania, ponieważ poszerzył  nasze kontakty zawodowe, poznaliśmy  system edukacji we Włoszech, podniósł  nasze umiejętności językowe oraz nabyliśmy wiele praktycznych umiejętności mających znaczenie dla naszej obecnej pracy.

Wizyta  we  włoskiej  placówce  pozwoliła nam  zobaczyć,  jak  nasi  zachodni  sąsiedzi rozumieją  edukację  rolniczą, mechaniczną i żywieniową. Te  cenne  doświadczenia  pomogą  nam  nakierować  nasze  własne wysiłki  ku  temu,  by  kształcenie uczniów  zawierało  jak  najwięcej  elementów praktycznych. W końcu sama wiedza, to nie wszystko - liczy się głównie jej zastosowanie.

Więcej zdjęć w zakładce "galeria"

List z Rimini...

 

W końcu jesteśmy! :) Ku naszemu zaskoczeniu zaaklimatyzowaliśmy się już w pierwszy dzień naszego pobytu. Włosi przywitali nas z uśmiechem i są dla nas bardzo serdeczni oraz pomocni. Pogoda-jak na październik-sprzyja i daje okazję do zażywania kąpieli słonecznych. Obawialiśmy się, że będzie nam ciężko się dogadać, jednak nie ma się czego bać. Porozumiewamy się w różnych językach -nawet języku w migowym. Przez tych klika dni działo się, działo

-zaliczyliśmy już wycieczkę po Rimini i spotkanie z pracownikami naszego partnera-Sistema Turismo

-doskonalimy znajomość języka włoskiego jak i języka angielskiego

-wypróbowaliśmy już potrawy kuchni włoskiej

-za nami już nasze pierwsze zakupy, a co za tym idzie- wydane pieniądze

-prawie wszyscy poznaliśmy zakłady pracy, w których będziemy odbywać praktyki

-zintegrowaliśmy się z sobą i rozegraliśmy pierwszy, ale nie ostatni mecz siatkówki

-zaliczyliśmy pierwsze wpadki (niekoniecznie językowe)

Jesteśmy pewni, że pobyt tutaj będzie udany i na pewno będziemy mieli wiele pięknych wspomnień.

 

 

Praktyki zagraniczne

Realizacja projektu „Zagraniczne mobilności uczniów i kadry pedagogicznej ZSZ w Barlewiczkach” rozpoczęła  się w listopadzie 2016 roku i trwać będzie do maja 2018.  Partnerem projektu jest włoska firma Sistema Turismo posiadającą wieloletnie doświadczenie w organizowaniu praktyk zawodowych w ramach projektów unijnych.

Uczestnikami projektu "Zagraniczne mobilności uczniów i kadry pedagogicznej ZSZ w Barlewiczkach" jest grupa 40 uczniów klas  trzecich (kształcących się w zawodach: technik budownictwa, technik pojazdów samochodowych, technik informatyk, technik żywienia i usług gastronomicznych,  technik rolnik) oraz grupa10 nauczycieli przedmiotów zawodowych i osób odpowiedzialnych za kształcenie zawodowe z Zespołu Szkół Zawodowych w Barlewiczkach. Celem projektu jest zdobycie  w trakcie 4- tygodniowej praktyki zagranicznej  umiejętności zawodowych i pozazawodowych, (których zdobycie na lokalnym rynku jest trudne lub  niemożliwe) oraz doskonalenie czynnej znajomości j. angielskiego i włoskiego przez grupę 40 uczniów technikum. Zespołowi projektowemu zależy również na uaktualnieniu wiedzy na temat stosowanych w zagranicznych firmach  technologii, procesów i narzędzi, metod i specyfiki praktycznego i teoretycznego kształcenia zawodowego oraz podniesienie poziomu znajomości języka angielskiego przez grupę 10 nauczycieli przedmiotów zawodowych i osób odpowiedzialnych za kształcenie zawodowe w szkole. W związku z powyższym zaplanowano udział w tygodniowym szkoleniu job shadowing 10 nauczycieli przedmiotów zawodowych.

            W dalszej perspektywie zakładamy, że realizacja projektu spowoduje zwiększenie zatrudnienia w grupie osób powyżej 20 r.ż., zmniejszenie liczby osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym, wzmocnienie międzynarodowego wymiaru kształcenia (certyfikacja w oparciu o efekty uczenia się), zwiększenie mobilności młodzieży, promowanie wartości europejskich i wiedzy o innych kulturach i obyczajach, kształtowanie postaw otwartości i tolerancji, poznanie aspektów pracy zawodowej w odmiennym kulturowo i społecznie środowisku, uświadomienie potrzeby ciągłego podnoszenia kwalifikacji.  Powyższe cele projektu są zbieżne z  celami Strategii Europa 2020, Strategią Rozwoju Województwa Pomorskiego 2020 oraz Strategią Rozwoju Społeczno- Gospodarczego Powiatu Sztumskiego.

Przewidywane rezultaty projektu:

100 % stażystów odbędzie praktyki zawodowe we Włoszech (Certyfikat odbycia praktyki zawodowej Sistema Turismo, ZSZ w Barlewiczkach oraz Certyfikat praktyki zawodowej wystawiony przez włoskich pracodawców), których celem jest osiągnięcie przez uczniów określonych efektów uczenia się

100 % biorących udział w projekcie nauczycieli odbędzie szkolenie i otrzyma stosowny Certyfikat z Sistemo Turismo

100%stażystów uzyska dokument Certyfikat  Europass Mobilność

100% stażystów otrzyma Certyfikat kursu językowego z odniesieniem do  Wspólnej Europejskiej Referencji Językowej

100%stażystów  weźmie udział w warsztatach z przygotowania kulturowo-pedagogicznego

100%stażystów  podniesie swoje kwalifikacje i umiejętności zawodowe i pozazawodowe 

100% uczestniczących w projekcie nauczycieli zdobędzie nowe doświadczenia i wiedzę z zakresu włoskiego  systemu kształcenia zawodowego, nowych technologii i narzędzi, innowacji w zakresie zarządzania, zasad tutoringu, procedur weryfikacji i oceny uczniów stosowanych we włoskich zakładach pracy

100%uczestników ( uczniowie i nauczyciele) podniesie swoje umiejętności językowe

100% stażystów będzie lepiej przygotowanych do rozpoczęcia życia zawodowego i wejścia na rynek pracy

-udział w projekcie znacząco zwiększy prestiż szkoły, jak również pozwoli jej zdobyć nowe doświadczenia w zakresie kształcenia zawodowego i organizacji praktyk zawodowych.

Poprzez właściwie zaplanowane działania służące realizacji celów, projekt oddziaływać będzie nie tylko na uczestników procesu edukacji w naszej szkole, lecz również na środowisko lokalne (pozyskanie doświadczonych pracowników, co przełoży się na jakość usług, zatrudnienie wykwalifikowanych pracowników, zwiększenie zatrudnienia osób po 20 roku życia, zwiększenie mobilności zawodowej),  regionalne (wyższa jakość kształcenia, głównie pod kątem nabywania kompetencji kluczowych, w tym społecznych oraz ułatwiających dostęp do rynku pracy, współpraca międzynarodowa), krajowe (zwiększenie zatrudnienia wśród osób młodych, promocja programu, współpraca pomiędzy sektorem szkolnictwa a sektorem pracodawców, certyfikacja osiągnięć oparta na efektach uczenia się, podniesienie jakości szkolnictwa zawodowego) i europejskie (promowanie wartości europejskich, międzynarodowe kształcenie, poprawa pod względem jakościowym i ilościowym ogólnoeuropejskiej mobilności).  

Całkowite dofinansowanie otrzymane z programu POWER VET na ww.  projekt wynosi   119122.00 Euro.

 

Włoskie praktyki

30 maja pierwsza grupa uczniów uczestnicząca w projekcie "Zagraniczne mobilności uczniów i kadry pedagogicznej ZSZ w Barlewiczkach" wyjechała do Włoch. Najpierw czekała nas podróż autokarem do Modlina, tam nastąpiła zmiana środka lokomocji na samolot, którym dolecieliśmy do Bolonii i stamtąd znowu autokarem - do Rimini. Leżące nad Adriatykiem miasto podobne jest do Sopotu. Poruszanie się po nim jest bardzo łatwe. Samodzielne podróże autobusami wydały nam się łatwe już od pierwszego dnia. Codziennie przez 5 dni mamy zajęcia z języka włoskiego prowadzone przez autentyczną Włoszkę. Tłumaczenie zawiłości włoskiego odbywa się jednak w kilku językach. Rozmawiamy po angielsku, włosku, polsku, a nawet niemiecku. Wszyscy poznaliśmy już swoich pracodawców. Informatycy pracują w szkole, rolnicy w gospodarstwie agroturystycznym z winnicą, budowlańcy na budowie, mechanicy w warsztatach samochodowych. Najlepiej jest żywieniowcom, bo właściciele restauracji ich nakarmią i napoją. Praca w kuchni, wbrew pozorom nie jest jednak lekka, zwłaszcza, jeśli przez kilka godzin czyści się krewetki. Ale atmosfera jest fajna, bo Włosi to niezwykle weseli i przyjaźni ludzie. Poznaliśmy już pierwsze smaki Włoch: pizzę, lody i inne. Wkrótce czeka nas wycieczka do Florencji.

{gallery}AKT14_17{/gallery}

Wizyta monitorująca

Nikt nie lubi być kontrolowanym. Ale, jeśli kontrola zakończy się wyrazami uznania i licznymi pochwałami wtedy jest fajnie. Przeżyliśmy pierwszą w historii projektu, wizytę monitorującą. Odwiedził nas Piotr Lenartowicz, koordynator Akcji 1 „Mobilność uczniów i kadry” programu Erasmus+. Mimo wakacji, bo wizyta odbyła się 18 VIII, bardzo dobrze przygotowani stawili się p. Halina Stępień – Grajewska, nowy – po wyjeździe p. Januszko – koordynator projektu,"Zdobywamy doświadczenie w Europie - praktyki zawodowe przymiarką do współczesnego rynku pracy”,p. dyrektor Marzena Zawisza oraz uczniowie Robert Sztandarski i Łukasz Delewski. Cieszymy się, że nasza działalność w ramach projektu została oceniona, aby mogła być doceniona.

Zmiany na liście osób zakwalifikowanych do udziału w projekcie"Zdobywamy doświadczenie w Europie- praktyki zawodowe przymiarką do współczesnego rynku pracy" realizowanego w ramach programu ERASMUS +

W wyniku rekrutacji uzupełniającej na liście uczniów ostatecznie zakwalifikowanych do wyjazdu na 4- tygodniowe praktyki zagraniczne do Wielkiej Brytanii znalazły się następujące osoby:

KLASA III A

1. Oskar Waliszewski

2. Kewin Langmesser

3. Michał Majewski

4. Bartosz Kamiński

KLASA III B

1. Bartosz  Ciepliński

2. Angelika Kinder

3. Magdalena Kotecka

4. Michalina Lewandowska

5. Marlena Markowska

6. Mateusz Szczepański

7. Marzena  Waszczuk

8. Klaudia Zbiciak

9.  Paulina Gałka

KLASA III C

1.Krzysztof Marcinkowski

2. Daniel  Szarszewski

3. Marcin  Ścisłowski

4. Sandra Wojciechowska

5.Patrycja Wierzbowska

Przypominam, że praktyki te odbędą się w terminie 18. 10. 2015- 14. 11. 2015 roku.

 

                                                                                             Koordynator projektu

                                                                                     Halina Stępień-Grajewska

Lista osób zakwalifikowanych do projektu w ramach programu Erasmus+

W wyniku rekrutacji przeprowadzonej na podstawie kryteriów formalnych oraz rozmowy kwalifikacyjnej do udziału w projekcie „Zdobywamy doświadczenie w Europie – praktyki zagraniczne przymiarką do współczesnego rynku pracy” (grupa – uczniowie klas III – wyjazd październik) zakwalifikowane zostały następujące osoby:

1.      Daniel Szarszewski           kl. II C

2.      Piotr Synakiewicz             kl. II B

3.      Marcin Ścisłowskikl. II C

4.      Oskar Waliszewski           kl. II A

5.      Angelika Kinder               kl. II B

6.      Krzysztof Marcinkowski kl. II C

7.      Bartosz Cieplińskikl. II B

8.      Mateusz Szczepański        kl. II B

9.      Magdalena Kotecka         kl. II B

10.  Klaudia Zbiciak                kl. II B

11.  Marlena Markowska        kl. II B

12.  Sandra Wojciechowska    kl. II C

13.  Kewin Langmesser           kl. II A

14.  Patrycja Wierzbowska      kl. II C

15.  Dominika Śliwińska          kl. II B

16.  Michalina Lewandowska kl. II B

17.  Tomasz Iwicki                  kl. II A

18.  Marzena Waszczuk          kl. II B

Na liście rezerwowej znalazły się następujące osoby:

1.    Julita Olszowy                              kl. II B

2.    Karolina Kowalska                      kl. II B

3.    Katarzyna Orłowska                    kl. II B

 

Praktyki zagraniczne

W wyniku rekrutacji przeprowadzonej na podstawie kryteriów formalnych oraz rozmowy kwalifikacyjnej do udziału w projekcie „Zdobywamy doświadczenie w Europie – praktyki zagraniczne przymiarką do współczesnego rynku pracy” (wyjazd – maj 2015 r.) zakwalifikowane zostały następujące osoby:

Klasa III A

1.      Delewski Łukasz

2.      Jurkiewicz Dawid

3.      Przybysz Bartosz

4.      Sztandarski Robert

Klasa III B

1.      Biskupska Aldona

2.      Bubiec Angelika

3.      Gębusia Krzysztof

4.      Jasieniecka Marta

5.      Lewandowska Patrycja

6.      Markiewicz Agnieszka

7.      Markowicz Nikolina

8.      Nierzwicki Kamil

9.      Pietrzyk Daniel

10.   Potapowicz Anna

11.   Węgliński Adam

Klasa III C

1.      Kowal Magdalena

Pierwsi absolwenci z Barlo w Wielkiej Brytanii

Program Erasmus+

Nasza absolwenta technikum żywienia i gospodarstwa domowego -Weronika Smolińska -przeciera szlaki podczas 3 miesięcznego stażu w Wielkiej Brytanii. W tym roku po raz pierwszy  w ramach Programu Erasmus+ na staże zawodowe mogą też wyjeżdżać absolwenci naszej szkoły. W ramach projektu „ Zdobywamy doświadczenie w Europie-praktyki zawodowe przymiarką do współczesnego rynku pracy” na staż do Anglii wyjechała nasza zeszłoroczna absolwentka. W tej chwili, w ramach tego samego projektu, trwają przygotowania do wysłania kolejnej grupy uczniów z klas III na praktyki zawodowe.Do Anglii Weronika wyleciała 11.01.2015 roku, więc jest tam już ponad miesiąc. Więcej informacji na temat wrażeń ze stażu znajdziecie w zakładce praktyki zagraniczne i na stronie projektu.

koordynator projektu-Marzena Januszko

Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej.

Pierwszy 3 miesięczny staż zawodowy absolwentki naszej szkoły w ramach

 Programu Erasmus+

Do Anglii Weronika Smolińska wyleciała 11.01.2015 roku, więc jest tam już dwa miesiące. Jadąc do Plymouth, zatrzymała się w Londynie, gdzie spędziła dwa dni poprzedzające rozpoczęcie stażu, zwiedzając miasto. Podróż jej była pełna wyzwań i przygód. Skazana na siebie, mapę i pomoc innych ludzi, rozpoczęła swoja przygodę z projektem. Weronika dobrze przygotowała się do wyjazdu, drukując mapy dojazdowe oraz listę miejsc wartych zobaczenia. Początkowo miała zatrzymać się u koleżanki w Londynie, ale okazało się to niemożliwe, dlatego też zdecydowała się poczuć jak prawdziwy globtroter i  zarezerwowała miejsce w londyńskim hostelu.

W Londynie zatrzymała się dwa dni i starała się obejrzeć wszystkie najważniejsze miejsca.Miejscem, które obowiązkowo trzeba było odwiedzić w Londynie było Opactwo i Katedra Westminsterska. Neogotycki pałac ze słynnym Big Benem, Kościołem św. Małgorzaty i Opactwem położony jest nad brzegami Tamizy. Kolejny londyński symbol na mapie Weroniki to Tower Bridge - jeden z najpiękniejszych mostów zwodzonych świata, który Weronika obejrzała niestety nocą. Weronika nie przewidziała, że w styczniu bardzo szybko zapada zmierzch i trudno zrobić ładne zdjęcia oraz tego ,że czasami może być ciężko zwiedzać i  podróżować z walizami…. Nie obyło się bez  obejrzenia Trafalgar Square, centralnego placu miasta, muzeów i galerii oraz… sklepów. Po wyczerpującym weekendzie, Weronka dotarła do miejsca stażu. Plymouth przywitało ją jak zwykle wietrznie i raczej deszczowo. Warto dodać ,że Weronika brała udział we wcześniejszym projekcie i już drugi raz ma możliwość pracować u brytyjskich pracodawców.

Tym razem swój staż zawodowy odbywa w restauracji  „Haeven” w Plymouth. Pracuje tam od poniedziałku do piątku pod okiem szefa kuchni i menagera -Mehdi’ego Teheri’ego  .Ma możliwość przyjrzeć się bliżej kuchni międzynarodowej i potrawom ,które się w naszych restauracjach rzadko serwuje. Mieszka u brytyjskiej rodziny i pracuje w międzynarodowym zespole. Dodatkowo bierze udział w programie „Przygotowanie do życia zawodowego”, którego kwalifikacje są rozpoznawane i honorowane w całej Europie oraz dodatkowych lekcjach języka angielskiego zawodowego. Wolny czas spędza, integrując się ze stażystami z innych krajów oraz zwiedzając okoliczne atrakcje.

Do tej pory zwiedziła wiele ciekawych miejsc ,poznała bardzo dużo osób, które tak jak ona przyjechały do Plymouth, by odbyć staż, praktyki zawodowe, uczyć się języka, studiować ,czy pracować. Sprawdziła, że można żyć inaczej, nie bać się wyzwań ,ludzi z innych krajów ,innej kultury.

Do tego momentu Weronice nie zdarzyło się narzekać na  miejsce pracy, organizację stażu ,partnera z Anglii, czy zakwaterowanie. Jestem z nią oraz z partnerem w Wielkiej Brytanii  w ciągłym kontakcie i monitoruję przebieg stażu. Mam pewność ,że projekt jest realizowany zgodnie z jego założeniami i celami, a Weronika czuje się tam świetnie i wiele się uczy.

Po zakończeniu projektu, oprócz wymienionych wyżej korzyści z uczestnictwa w projekcie, Weronika otrzyma: europejski dokument potwierdzający zdobycie umiejętności zawodowych- Europass Mobilność, certyfikat potwierdzający zdobycie kwalifikacji w ramach programu stażowego APT Level 2 Award, certyfikat potwierdzający udział w projekcie oraz rekomendacje od brytyjskich pracodawców.

Weronice został jeszcze miesiąc stażu. Gdy z nią rozmawiam ,żałuje jednego -że czas szybko płynie i projekt się niedługo kończy. Weźcie przykład z Weroniki, nie bójcie się, być może to jest Wasz moment i Wasza szansa. Nie jest za późno, skorzystajcie z możliwości, jakie daje Program Erasmus+ i nasz projekt.

Trochę informacji ogólnych o projekcie:

W ramach Programu Erasmus + w projekcie Zdobywamy doświadczenie w Europie-praktyki zawodowe przymiarką do współczesnego rynku pracy na bezpłatne praktyki zawodowe do Wielkiej Brytanii wyjedzie grupa 32 uczniów Zespołu Szkół Zawodowych im. Stanisława Staszica w Barlewiczkach uczących się w technikum. Dodatkowo uczestnikami projektu będzie grupa 12 absolwentów. Praktykę w Wielkiej Brytanii, w Plymouth, będą odbywali uczniowie klas III. Wszystkie wyjazdy, zarówno na praktyki, jak i staże zawodowe, są zaplanowane na rok 2015.

Głównym celem projektu jest wyposażenie uczestników w taką wiedzę i umiejętności, by w przyszłości poradzili sobie na rynku pracy, by byli dobrze zmotywowani i wierzyli w swoje możliwości. Staże zawodowe i praktyki oraz  program stażowy APT pozwolą uczestnikom projektu zdobyć i wykorzystać wiedzę, umiejętności i kwalifikacje, aby ułatwić rozwój osobisty w kontekście zawodowym.

Partnerem naszej szkoły w projekcie Programu Erasmus+ „Zdobywamy doświadczenie w Europie-praktyki zawodowe przymiarką do współczesnego rynku pracy” jest Tellus Group z Wielkiej Brytanii z siedzibą w Plymouth. Ze względu na bezpieczeństwo naszych uczniów oraz możliwość ciągłego używania języka angielskiego, wybraliśmy zakwaterowanie u rodzin goszczących. Wszystkie rodziny wybrane przez Tellus Group są starannie dobierane i monitorowane w celu zapewnienia wysokich standardów. Praktyki oraz staże zawodowe odbywają się u brytyjskich pracodawców, których po wypełnieniu przez uczniów odpowiednich dokumentów aplikacyjnych ,wyszukuje partner w Anglii. Miejsca praktyk dopasowane są do potrzeb konkretnych uczestników projektu

koordynator projektu-Marzena Januszko

Uwaga

Rozpoczynamy nabór do projekt  „ Zdobywamy doświadczenie w Europie-praktyki zawodowe przymiarką do współczesnego rynku pracyProgramu Erasmus +

W roku szkolnym 2014/2015 w projekcie mogą wziąć udział :

klasy III ( w ramach obowiązkowych praktyk zawodowych) o specjalności :

  • technik mechanik,
  • technik hotelarstwa
  • technik informatyk
  • oraz obecne klasy IV- 3 miesięczne staże absolwentów szkoły                                                                                                       

W ramach projektu praktyki zawodowe klas trzecich odbędą się w maju, a staże absolwentów od września 2015 roku

Zainteresowane osoby proszone są o pobranie formularzy zgłoszeniowych z biblioteki szkolnej .

Program Erasmus + ogłosił wyniki konkursu

2 czerwca 2014 roku Narodowa Agencja Programu Erasmus+ ogłosiła wyniki konkursu.

W skrócie, jesteśmy na 9 pozycji listy rankingowej na 559 złożonych wniosków i 249 przyznanych. Wnioskowaliśmy o jedną z największych kwot, konkurs wygraliśmy, teraz czekamy na podpisanie umowy z Narodową Agencją Programu.

Co z tego wynika dla uczniów i absolwentów naszej szkoły?

W ramach projektu " Zdobywamy doświadczenie w Europie-praktyki zawodowe przymiarką do współczesnego rynku pracy" na bezpłatne praktyki zawodowe do Wielkiej Brytanii wyjedzie grupa 32 uczniów technikum wraz z opiekunami. Nowością w projekcie są trzymiesięczne staże zawodowe 12 absolwentów naszej szkoły, którzy po skończeniu nauki w szkole, będą mogli odbyć staże w Wielkiej Brytanii. Wszystkie wyjazdy odbędą się w 2015 roku .Projekt będzie całkowicie finansowany z funduszy Unii Europejskiej

Projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu „Uczenie się przez całe życie”

Projekt„Jesteśmy z Barlewiczek. Nie boimy się Europy. Sprawdźmy, czy możemy coś zrobić inaczej i lepiej”.

W kwietniu zakończyła się realizacja projektu w ramach którego mogliśmy odbyć 4 tygodniowe praktyki zawodowe w Plymouth, w Wielkiej Brytanii . 26 szczęśliwców  naszej szkoły  z klas: technik informatyk ,technik żywienia i gospodarstwa domowego oraz technik pojazdów samochodowych  wyjechało na praktyki zawodowe do Wielkiej Brytanii.

Jak to wyglądało? Poniżej krótka relacja.

STRONA PROJEKTU

PRZYGOTOWANIE

Przed wyjazdem do Wielkiej Brytanii  przez kilka miesięcy braliśmy udział w zajęciach językowych  przygotowujących nas do wyjazdu oraz warsztatach ,w ramach których próbowaliśmy zgłębić tajniki kuchni angielskiej oraz mentalność i kulturę Brytyjczyków. Noc w internacie i warsztaty z pedagogiem szkolnym na pewno pomogły nam  się poznać i zintegrować .

PODRÓŻ

Nasza podróż rozpoczęła się 29.09 2013 roku. Rano wyruszyliśmy do Gdańska-Rębiechowa na lotnisko. Pierwsza trudność to odprawa bagażowa- jak spakować się na miesiąc? Udało się, wszyscy wymierzyliśmy nasze bagaże. Odprawa bezpieczeństwa i już byliśmy po drugiej stronie. Czekaliśmy tylko na wejście na pokład samolotu linii Ryanair. Start, ścisk w brzuchu i już…Byliśmy w powietrzu. Wrażenia z góry niezapomniane, nie minęły dwie godziny i zbliżyliśmy się do lotniska w Bristolu. Lądowanie, odbiór bagaży i w drogę.

Na lotnisku czekał na nas autobus, który zawiózł nas do Plymouth. Anglia przywitała nas kamiennymi płotami na polach, pasącymi się owcami, zielenią i sympatycznymi ludźmi, choć trochę zwariowanymi. Kto wymyślił na drogach ruch lewostronny?! W Plymouth powitał nas Dawid Lindsley, który koordynował rozmieszczanie nas u brytyjskich rodzin. Wtedy po raz pierwszy zobaczyliśmy Plymouth, miasto, w którym mieliśmy spędzić najbliższy miesiąc

PRAKTYKI ZAWODOWE

W trakcie trwania projektu pracowaliśmy w bardzo różnych zakładach pracy, począwszy od małych firm po duże hotele. Prawie wszyscy osobno, więc musieliśmy sobie radzić sami w międzynarodowym środowisku( w Anglii mieszają się różne kultury i narody).Pracowaliśmy pięć dni w tygodniu po 8 godzin dziennie. Zobaczyliśmy, jak działają angielskie zakłady pracy. Nauczyliśmy się pracy w międzynarodowym zespole oraz tolerancji dla innych ludzi. Zaskoczyły nas relacje między pracownikami w naszych miejscach pracy. Nie spodziewaliśmy się , że nasi pracodawcy będą dla nas tacy życzliwi i cierpliwi. Mieliśmy możliwość oswoić się z językiem angielskim, przełamać nasze lęki i mówić, mówić, mówić. Początkowo byliśmy przerażeni i  szło nam to opornie, ale z każdym dniem było łatwiej.

OPRÓCZ PRAKTYK W ANGLII…

Dodatkowo w Wielkiej Brytanii uczyliśmy się języka angielskiego. Część zajęć odbyła się w terenie: w muzeum, na ulicy…Rozmawialiśmy z przechodniami, przeprowadzając krótkie wywiady, ćwiczyliśmy język angielski w praktyce. Nasi lektorzy robili wszystko, byśmy przełamali lęk i wydobyli nasze umiejętności językowe. Przecież przez tyle lat nauki musimy je gdzieś mieć!!! Oprócz tego partner organizował nam spotkania integracyjne , wyjście na kręgle, a nasi „zastępczy tatusiowie”- nauczyciele z Polski- dodatkowe atrakcje: basen, restauracje, Aquarium w Plymouth, przejażdżkę na diabelskim młynie, atrakcje podczas azjatyckiego dnia na Uniwersytecie w Plymouth ,muzeum i szereg innych. Jednym słowem nie nudziło nam się.

WEEKENDY-CZAS WYCIECZEK.

W ramach czasu wolnego, w kolejne soboty  wyruszaliśmy na wycieczki do Eden Project, Exeter i jaskiń w Torpoint. Eden Project to ogród botaniczny w Wielkiej Brytanii, w hrabstwie Kornwalia, stworzony w wyeksploatowanym wyrobisku kaolinu. Zgromadzono tu 18 tys. gatunków roślin z kilku stref klimatycznych świata. Obiekt odwiedza corocznie 1,2 mln osób. Tam mogliśmy się poczuć jak w prawdziwym lesie tropikalnym, odczuć temperaturę i wilgotność oraz obejrzeć nieznane nam rośliny.

Exeter to piękne stare miasto, ośrodek administracyjny hrabstwa Devon.Odwiedziliśmy przede wszystkim Katedrę Świętego Piotra. Budowę katedry rozpoczęli Normanowie w 1114 roku .W Exeter zachwyciło nas też stare miasto. Niektórzy byli wierni swojej stałej pasji-zakupom.

W jaskiniach w Torpoint zobaczyliśmy groty pełne stalaktytów i stalagmitów, a niektórzy odnaleźli zaginioną rodzinę…

Informacje o projekcie ukazały się też na stronie partnera:

http://www.workexperienceuk.com/jestesmy-z-barlewiczek-nie-boimy-sie-europy

CZY WARTO BYŁO? KILKA OPINII UCZESTNIKÓW PROJEKTU

 „Mój stopień zadowolenia z odbytej praktyki w skali od 1 do 10 wynosi 15. Najbardziejpozytywnie zaskoczyli mnie pracownicy warsztatu w którym odbywałem praktykę. Byli bardzo weseli, przyjaźni, ogólnie była tam bardzo pozytywna atmosfera. Ogólnie to bym zmienił tylko i wyłącznie jedno. Czas pobytu, lecz wiem że to jest niewykonalne. Miesiąc to zdecydowanie mało. Tam jest zbyt fajnie.” 

„Po praktyce w Anglii czuje się bardziej pewna siebie , wierze w siebie . Nie boję się poznawać nowych ludzi i podejmować nowych wyzwań . Stałam się bardziej śmiała  otwarta .Umiem pracować w grupie , jestem tolerancyjna , pracowita . Mniej więcej orientuję się , jak wygląda prowadzenie własnej działalność , jak zarządzać finansami i jaką być wobec klientów . Mój język przed wyjazdem nie był zbyt dobry , lecz gdy pobyłam miesiąc w Anglii, zdecydowanie się polepszył , przebywanie z ludźmi , którzy mówią cały czas po angielsku, dało bardzo dużo .  Jestem bardzo zadowolona z tej praktyki , nauczyłam się bardzo dużo.”